Santo Domingo åter målet för SASK:s talkoresa

18.04.2008 14:33 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK

SASK:s traditionella talkoresa går igen i november-december till ön Hispaniola i den Dominikanska Republiken. Målet för resan är landets huvudstad Santo Domingo, där det lokala byggnadsfacket och landets största fackliga centralorganisation CNUS står värdar för resenärerna.

Anmälan till resan kan man göra via SASK:s webbplats under tiden 14 april-23 maj. Truppen väljs ut i början av juni. Närmare direktiv om hur anmälan går till och om resplanen finns på SASK:s förnyade webbplats.

Femton får åka med

I resan till Santo Domingo i november deltar en grupp på femton utvalda, som så mångsidigt som möjligt representerar olika fackförbund och åldersgrupper. Resenärerna vistas cirka fyra veckor i den karibiska övärlden. En stor del av tiden går åt till renoveringsarbete. Återstoden av resan består av organiserade utflykter och semester. Gruppen beledsagas av en finländsk tolk.

Den slutliga tidtabellen styrs av flygtidtabellerna. Traditionellt har man avrest den sista veckan i november och återvänt till Finland före jul.

Till talkoresan väljs medlemmar i fackförbunden som villt öka sina kunskaper om utvecklingsländernas vardag och arbetsliv och om fackföreningsrörelsens utvecklingssamarbete. Företräde har sådana som är stödjande medlemmar i SASK, antingen direkt eller genom sin avdelning/lokalförening. Några språkkrav finns inte, men resan ger ett mervärde för dem som har vissa elementära kunskaper i spanska. Ett absolut måste är att den deltagande har ett fördomsfritt sinne och förhåller sig flexibelt till de goda och dåliga sidorna med att resa i grupp.

Resenärerna får delta i en förberedande veckoslutskurs före resan.

Arbetsbrigader blev talkoresor

SASK har arrangerat minst en talkoresa per år i nästan tjugo års tid. De tidigare resorna har kallats arbetsbrigader, men trots namnändringen är resans karaktär helt den samma.

Talkoresan är en solidaritetsresa som bekostas av resenärerna själva och där SASK:s lokala samarbetspartners svarar för programmet och arbetsuppgifterna. Hittills har resan gått till fem olika länder: Nicaragua, Dominikanska Republiken, Tanzania, Ghana och Amazonas i Brasilien.

På SASK:s webbplats och i tidningen Työmaana maailma kan man bekanta sig med tidigare resenärers erfarenheter och resedagböcker. Webbadressen är www.sask.fioch tidningen kan beställas från SASK, telefon 0207 6998 20.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig