Rösta i valet, FFC:are!

27.01.2003 10:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Rösta eller annars går det dåligt

FFC anser att det är en viktig del av intressebevakningen att medlemmarna röstar i val. FFC:s och förbundens centrala mål den här våren är att öka röstningsaktiviteten bland löntagarbefolkningen. FFC vill sporra alla löntagare och medlemmarna i sina förbund att använda sin rösträtt i riksdagsvalet. Målet är att höja röstningsprocenten så mycket som möjligt.

Enligt en medlemsenkät förra våren är bara 42 procent av medlemmarna i FFC:s förbund säkra på att de röstar i riksdagsvalet. Röstningsberedskapen har alltså ytterligare minskat bland FFC:arna. Före valet 1995 var 72 procent av FFC:arna säkra på att de kommer att rösta. I förra valet hade andelen sjunkit till 52 procent.

Nästan 400 000 FFC-medlemmar lät bli att rösta i förra riksdagsvalet. Siffrorna från enkäten förra våren tyder på att nästan 600 000 FFC:are stannar hemma på valdagen.

Storinkomsttagarna flitigast vid valurnorna

83 procent av dem som har de största inkomsterna röstade i förra riksdagsvalet men bara varannan av dem med de minska inkomsterna. Storinkomsttagarnas röster gav 25 mandat i riksdagen medan småinkomsttagarnas röster gav bara 15 riksdagsmän i den sittande riksdagen. FFC menar att demokrati och rättvisa kräver att den 16 mars inte blir bara de välbärgades valdag utan att också småinkomsttagarna och de som har en svagare ställning i samhället utnyttjar sin rätt att rösta.

FFC:s kampanj har ett brett samhälleligt stöd. Höstens Arbetsmarknadsbarometer gav vid handen att 78 procent av finländarna anser att facket bör verka målmedvetet för att höja röstningsaktiviteten.

Fräckt och rakt på sak

FFC har berett en kampanj för att höja röstningsaktiviteten. I kampanjen används material som ingår i FFC:s målsättningar inför valet och reklam i tidningar och television. Kampanjens motto är Äänestä tai käy huonosti! / Rösta eller annars går det dåligt! Med kampanjen vill FFC på ett fräckt och öppet sätt visa vad som kan ske i samhället om medborgarna inte utnyttjar sina rättigheter.

Rösta eller annars går det dåligt!

I FFC:s finskspråkiga annonser konstateras det att "Det finns alltid de rom röstar. Om inte Du gör det är det de andra som avgör vem som besluter om också Dina angelägenheter under de kommande fyra åren. I tusentals stora och små frågor fattar man kanske andra slags beslut än Du skulle önska. Ska arbetslöshetsskyddet försämras? Vem ska betala mera skatter och vem mindre? Ska de offentliga tjänsterna beläggas med avgift? Får man behandla arbetarna godtyckligt? Genom att rösta ser Du till att besluten fattas av människor som känner löntagarnas verklighet. - Rösta eller annars går det dåligt!"

Valroboten finner lämplig kandidat

FFC öppnade sina valsidor på Internet den 24 januari. Valsidorna omfattar bl.a. en valrobot (på finska) som hjälper dig att finna den kandidat som mest tänker så som du. FFC:s valrobot har utarbetats jämsides med Alma Medias valrobot så att den utöver de allmänna frågorna som är gemensamma innehåller också kandidaternas uppfattningar om arbetslivet. Från FFC:s valsidor kan du också sända elektroniska postkort till dina vänner. Ett av dem är på svenska. Gå in via FFC:s huvudsida eller direkt på adressen www.sak.fi/vaalit2003.

Finlands modell - resultat genom förtroende och samarbet. FFC:s målsättningar för valperioden 2003-2007 (pdf)

Läs även artikeln i FFC Nytt (Löntagaren): FFC inledde kampanj för att får löntagarna att rösta i valet i mars.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig