Resolution från FFC:s kongress 2016

08.06.2016 12:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Finland behöver en kursomläggning

Om ett konkurrenskraftsavtal kommer till stånd bär löntagarna den tyngsta bördan för kursomläggningen i Finlands ekonomi. Därnäst är det arbetsgivarnas och företagens tur att fatta investeringsbeslut och att skapa nya arbetstillfällen i Finland. Det måste nu bli ett slut på utdelningen av jättedividender, i stället måste man inrikta sig på att åstadkomma tillväxt.

Också landets regering måste infria sina löften. Regeringen måste klart och tydligt tala om att den inte längre har planer på att försämra anställningsvillkoren, skära ned i arbetslöshetsskyddet eller skapa nya sätt för gratisarbete. Från ett polerande av kostnadskonkurrenskraften måste man övergå till att stärka grunden för tillväxt.

Utbildning är det bästa omställningsskyddet

Regeringens nedskärningar inom utbildning och forskning äventyrar tillkomsten av nya innovationer. En liten nation måste ta tillvara allas kompetens. Resurserna för yrkes- och vuxenutbildningen måste tryggas. Resurser måste särskilt inriktas på att höja kompetensen hos lågutbildade vuxna. Alla arbetstagare måste ha möjlighet till vuxenutbildningsstöd som gör det möjligt att uppgradera kunnandet under yrkeskarriären. Den lönebaserade sociala tryggheten måste vara tillräcklig och måste utbetalas inom rimlig tid.

Arbetslivet måste baseras på anställningsförhållanden som garanterar anständiga anställningsvillkor och en tillräcklig försörjning. Rättigheterna och skyldigheterna i arbetslivet måste vara desamma för alla oavsett vilken form arbetet har. Yrkesutbildningen måste reformeras så att de unga inte blir en lågprisarbetskraft i skuggan av inlärning i arbetet. Ingen ska behöva utföra gratisarbete.

Den offentliga servicen är fundamentet för den finländska välfärdsstaten. Beskattningen måste hållas på en nivå som inte leder till en nedrustning av välfärden. Regeringen måste ta bekämpningen av grå ekonomi på allvar genom att utöka resurserna för denna så att statens skatteintäkter ökar och en rättvis konkurrens gynnas.

Samma regler för alla

Förtroende är en hörnsten för att Finland ska ha framgång, och utan förtroende är det omöjligt att arbeta framgångsrikt på arbetsplatser, på förbundsnivå och riksnivå. Vår styrka är att ingå avtal tillsammans. Arbets- och socialskyddslagstiftningen måste även framöver beredas på trepartsbasis vilket i lagberedningen garanterar den bästa sakkunskapen och praktiska kännedomen.

Ländernas ekonomiska och kulturella framgång har alltid baserat sig på mötet mellan olika människor och idéer. Invandrarna behöver särskilt stöd för att få arbete. FFC visar rött kort mot rasismen och annan diskriminering. Samma regler ska gälla alla arbetstagare på arbetsmarknaden.

Medlemskap − en del av vardagen på arbetsplatsen

Fackföreningsrörelsen måste ständigt förnya sig. FFC och förbunden måste ta fram välfungerande sätt att göra fackförbundets medlemskap till en del av vardagen på arbetsplatsen.

Den viktigaste representanten för fackförbundet är arbetsplatsens förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktige. De förtroendevalda ska ha tillräckliga möjligheter att sköta sina uppgifter, och deras ställning samt verksamhetsförutsättningar måste stärkas märkbart. Arbetsgivarna måste satsa på utbildning och affärskompetens för de förtroendevalda. Vid företagen måste man förstå att en fungerande dialog mellan personalen och ledningen förbättrar lönsamheten.

I och med att lokala avtal blir vanligare ökar de förtroendevaldas betydelse samt arbetsbördan. Därför måste de få bättre förutsättningar än nu att tillsammans skapa regionala nätverk.

Löntagarrörelsens samhälleliga inflytande och förhandlingskraft förutsätter en bred medlemskår. Det ska vara lätt, inspirerande och naturligt för alla att ansluta sig till ett fackförbund och att delta i verksamheten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig