Resolution från FFC:s fullmäktige 25.11.2006

27.11.2006 09:14 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige begick sitt möte den 24-25.11.2006 på fackföreningsinstitutet i Kiljava

Finland har blivit en blomstrande och framgångsrik nationalekonomi genom ett unikt samarbete som bygger på avtalsverksamhet. En förutsättning för samarbetet är att dess parter har likvärdig rätt och möjlighet att agera. Rätten att förhandla, ingå avtal och vid behov inleda arbetskonflikt är hörnstenarna i det finländska avtalssamhället och de får inte smulas sönder.

För att tillämpa avtalen krävs det ett fungerande förtroendemannasystem på arbetsplatserna. Förtroendemännen, som är löntagarnas representanter, bör garanteras tillräckliga förutsättningar att sköta detta krävande uppdrag. För att förtroendemännen ska orka med sitt uppdrag måste de framför allt ges möjligheter att använda tillräckligt med tid för att sätta sig in i frågor och för förhandlingar. Det är också viktigt att de har tekniska och andra resurser till sitt förfogande.

Arbetsgivarnas allt skarpare brösttoner i offentligheten om arbetstagarnas rättigheter och bemötande är inte ägnade att upprätthålla ett gott förhandlingsklimat. Det rimmar illa med en modern, flexibel verksamhetskultur på arbetsplatserna att låta ett gammaldags husbondevälde styra. Många lokala arbetskonflikter uppstår då arbetsgivaren försummar att tillämpa lagar och avtal. FFC:s fullmäktige anser att dylika arbetsgivarbrott bör leda till sanktioner.

Under den pågående avtalsperioden har vi ändå lyckats bygga upp en trygghet som bär, i situationer av förändringar i arbetslivet. Lagarna om omställningsskydd, beställningsansvar och samverkan på arbetsplatserna har beretts på trepartsbasis mellan arbetsgivarna, löntagarna och statsmakten. FFC har förbundit sig vid dessa beslut och förutsätter det samma av de övriga avtalsparterna.

Investeringar i kunskap är till gagn för alla

Fjolårets moderata avtalslinje och den ekonomiska och sysselsättningspolitik som har kunnat föras utgående från den har gett företagen goda förutsättningar att verka. Företagen bör nu för sin del bära sitt samhällsansvar genom att investera i Finland och satsa på personalens kompetens. Om man förbättrar kvaliteten i arbetslivet kan man främja de finländska arbetsorganisationerna och via dem vårt lands förmåga att klara sig väl och bättre anpassa sig till de viktigaste utmaningarna i framtiden. Kunskapsnivån kräver ett lyft och det förutsätter att alla arbetstagare ges lika möjligheter att lära sig nytt och förbättra sitt arbete.

En arbetstagare som har en klar bild av meningen med sitt arbete och av dess betydelse för helheten är motiverad och produktiv. Att däremot spjälka upp arbetet i alltför små delar eller att bruka hyrarbete och andra slags av atypiska anställningar ger ett helt motsatt resultat. För att kunna vara en fullvärdig samhällsmedlem måste människan kunna vara säker på sin utkomst. I synnerhet de unga lyckas inte bygga sin framtid på en hållbar grund om de slängs mellan osäkra och kortvariga arbeten som ofta inte ens motsvarar deras yrkeskompetens.

FFC:s fullmäktige slår fast att man inte bör öka ojämlikheten mellan människor och branscher genom en omotiverad ökning av löneskillnaderna. Därför är en solidarisk lönepolitik, som inbegriper åtgärder för att främja lönejämlikheten mellan kvinnor och män, fortfarande FFC:s grundtes. Likalönsprogrammet måste förverkligas.

Måtte löntagarnas röst höras i valet i mars

FFC har spikat sina målsättningar för hur löntagarnas välfärd kan främjas under den kommande riksdagsperioden. För att de ska förverkligas krävs det bl.a. att totalbeskattningen läggs på en sådan nivå att de offentliga tjänsterna tryggas och kan byggas vidare. Av partierna förutsätter FFC klara ståndpunkter beträffande avtalssamhällets framtid och löntagarnas påverkningsmöjligheter. Den FFC-anslutna fackföreningsrörelsens målsättningar kommer tydligast fram genom aktivt deltagande i valarbetet och genom diskussioner på arbetsplatserna. För att bidra till att fackföreningsrörelsens röst bär också i framtiden, uppmanar FFC:s fullmäktige alla löntagare att rösta i riksdagsvalet i mars.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig