Regeringen går hårt åt de svagaste i samhället

Med tanke på den höga arbetslöshetsgraden i Finland är det orimligt att den nya regeringen planerar att göra så stora nedskärningar i arbetslöshetsskyddet och alterneringsledigheten. Det säger FFC:s ordförande Lauri Lyly angående regeringsprogrammet.
28.05.2015 14:42
LÖNTAGAREN
FFC:s ordförande Lauri Lyly anser att nedskärningarna i regeringsprogrammet lägger den tyngsta bördan på låginkomsttagarna.

– I ett läge när det inte finns jobb är det orättvist att ytterligare försvaga utkomsten för arbetslösa. Arbetskraftspolitiken behöver mer resurser för att arbetslöshetsperioderna ska bli så korta som möjligt, säger Lauri Lyly.

Den nya statsministern, Centerns Juha Sipilä, vill att arbetsmarknadsparterna i höst gör ett nytt försök att enas om ett samhällsfördrag. Annars hotar han med ytterliga åtstramningar.

Lauri Lyly påpekar ändå att det endast är möjligt att förhandla fram ett samhällsfördrag om utgångspunkten är mer balanserad. Enligt honom försämrar regeringsprogrammets nedskärningar möjligheten att nå en överenskommelse.

– Regeringen har ensidigt slagit fast både målsättningarna och det centrala innehållet i kontraktet. Därmed erbjuds arbetsmarknadsorganisationerna enbart rollen som arbetslivskonsulter. Ett samhällsfördrag kan uppnås enbart genom förhandlingar och överenskommelser. Nu verkar det som om varken beredningen av fördraget eller behandlingen av övriga arbetslivsfrågor skulle följa andan i trepartsmodellen.

Att balansera statsbudgeten enbart genom nedskärningar, utan någon skärpt beskattning, är enligt Lauri Lyly osolidariskt. Det leder till att låginkomsttagarna får bära den tyngsta bördan.

– På vilket sätt deltar de bättre lottade i det ekonomiska talkot, frågar han sig.

Positivt om pensionsslussen

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är också mycket bekymrad över de stora nedskärningarna i yrkesutbildningen och barndagvården. Positivt är att regeringen förbinder sig till pensionsuppgörelsen som helhet samt arbetslöshetsskyddets tilläggsdagar, det vill säga den så kallade pensionsslussen.

Lauri Lyly påminner ändå om att frågor som gäller arbetslivet och det inkomstrelaterade socialskyddet måste beredas tillsammans med arbetsmarknadsparterna.

– Avtalens allmänt bindande verkan måste bevaras. Det handlar om principiellt viktiga frågor för löntagarna, som måste gälla i alla förhållanden.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig