Reetta Keränen är årets donare

07.06.2011 16:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Reetta Keränen. Foto: Tuulikki Holopainen

"Först måste man uppskatta sitt eget arbete"

Reetta Keränen från Helsingfors tilldelades i år FFC:s Donarstipendium. Stipendiet som utdelas årligen kan enligt motiveringarna ges till en person som bland annat verkat för att höja uppskattningen av sin egen bransch och visat prov på föredömlig yrkesstolthet.

Reetta Keränen, som är 24 år, arbetar som handledare och timlärare i musik vid specialskolan Ruskeasuon erityiskoulu i Helsingfors. Hon har utbildat sig till närvårdare inom utbildningsprogrammet för handikapparbete (Pirkanmaan ammattiopisto 2009). Reetta Keränen lever enligt devisen livslångt lärande. Vid sidan av arbetet studerar hon specialpedagogik och musikterapi vid öppna universitetet och börjar på hösten studera till musikterapeut. Reetta Keränen är aktiv inom sitt fackförbund, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL.

- En av FFC:s viktigaste uppgifter är att öka uppskattningen av yrkeskunskap. Donarstipendiet är en liten del av detta arbete, sade FFC:s ordförande Lauri Lyly när han överräckte stipendiet.

Reetta Keränen fick erkänsla för att hon genom egna insatser och egen aktivitet arbetat för att öka uppskattningen framför allt för vårdbranschen.

- Först måste man uppskatta sitt eget arbete och sina elever innan man kan söka uppskattning på annat håll, framhåller hon.

Donarstipendiet överräcktes i samband med FFC-kongressen i Tammerfors. Stipendiet beviljades nu för sjunde gången.

Foton från FFC:s kongress (Flickr)

www.sak.fi/edustajakokous (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk