Rätt tid att blicka framåt

Den positiva, förväntansfulla stämningen har överraskat Juha Heikkala som är projektchef för den nya fackiga centralorganisationen. Projektets webbplats finns nu också på svenska.
26.06.2015 14:34
LÖNTAGAREN
Förbunden har visat entusiasm för att bilda en ny centralorganisation, vilket har varit en positiv överraskning för projektchefen Juha Heikkala.

Projektchefen för arbetet med att grunda en ny facklig centralorganisation, Juha Heikkala, tror på projektet eftersom det utgår från förbunden. Det är förbunden som avgör vilken typ av centralorganisation de bygger upp för att fylla framtidens behov.

Projektchefen påminner om att medborgarorganisationer ofta fusioneras på grund av externa finansiärers behov. Men i det här fallet är orsaken inte att någon extern finansiär stramar åt penningpungen, utan förbunden vill själva omorganisera centralorganisationsverksamheten.

− Fackföreningsrörelsen har en lång tradition. Nu är det dags att se vart vi är på väg och varför vi finns till. Strategigruppen har jobbat intensivt, engagerat sig starkt och visat entusiasm, säger Juha Heikkala.

Strategin håller på att ta form. Den nya centralorganisationen vill vara en stark samhällspåverkare och avtalspart. Värderingar som mod och rättframhet lyfts fram.

Juha Heikkala ser det som sin uppgift att vara projektets ”barnmorska”. Han ska se till att jobbet löper, medan de olika aktörerna står för innehållet.

− Jag försöker ha målet i sikte. Det här är en fantastisk möjlighet till förnyelse. Strukturer går snabbt att förändra, men kulturer och vanor som styr arbetssätten förändras långsamt. Men de kan utvecklas under resans gång, också efter att den nya centralorganisationen har grundats, påpekar Juha Heikkala.

Rask takt enbart av godo

Juha Heikkala är doktor i samhällsvetenskaper och har tidigare erfarenhet av hur man bygger upp medborgarorganisationer. Han har satt sig in i ämnet som både forskare och aktör.

Han fungerade på liknande sätt som ”barnmorska” när tre idrottsorganisationer lades ned och den nya idrottsorganisationen Valo bildades. Den processen gick framåt i rask takt. Den nya organisationen bildades redan ett halvt år efter utredningsbeslutet.

Det är meningen att också förberedelserna för den nya centralorganisationen ska gå snabbt. Efter att strategin är fastslagen börjar olika arbetsgrupper planera innehållet, och i oktober eller november ska ramarna för den nya centralorganisationens ta form. Sedan ska förbunden behandla frågan.

− Om allt går som planerat så undertecknas en avsiktsförklaring i februari 2016, och i juni 2016 grundas den nya centralorganisationen som ska inleda sin verksamhet i början av 2017. Då hoppas jag, efter att ha rott projektet lyckligt i hamn, kunna lämna uppdraget som projektchef, säger Juha Heikkala.

Aino Pietarinen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig