Privatisering minskar skattebetalarnas beslutanderätt

08.10.2004 09:54 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Tuire Santamäki-Vuori. Foto: Heli Saarela.

Löntagaren 8/2004

Utlokalisering och privatisering av offentliga tjänster leder till att beslutanderätten försvinner utom räckhåll för skattebetalaren. Aktiebolagslagen begränsar informationsrätten till ägaren.

- Varför vore vi beredda att med skattemedel bekosta inte bara själva tjänsten utan också ägarens kapitalavkastning då alternativet är att skattepengarna används för att producera och utveckla själva tjänsten, frågar Kommunsektorns fackförbunds, KAT:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori i en intervju för Löntagaren.

Privatiseringen påverkar även det kommunala pensionssystemet. De kommunala pensionerna finansieras av kommande generationer kommunanställda. För att det hela ska gå ihop måste den reella lönesumman i kommunerna öka med 1,5 procent per år under de kommande 30 åren. Här finns inte rum för radikala minskningar av personalen i kommunerna, påpekar Tuire Santamäki-Vuori.

- Om så ändå sker måste man höja pensionsavgifterna, vilket gör de kommunala tjänsterna ännu mindre konkurrenskraftiga, eftersom arbetsgivaravgifterna här är större än på den privata servicemarknaden, säger Santamäki-Vuori.

Läs hela intervjun med KAT-ordföranden på Löntagarens webbsidor. Tidningens tema är privatiseringsvågen i kommunerna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig