Postens fackförbund går samman i Finlands post- och logistikunion

09.06.2005 12:32 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Finlands post- och logistikunion PAU heter på finska Posti- ja logistiikka-alan unioni

De FFC-anslutna Postförbundet och Postens tjänstemannaförbund har gått samman i Finlands post- och logistikunion, PAU. Fusionen förverkligades i och med att Postförbundets kongress och Posttjänstemannaförbundets fullmäktige fattade de nödiga besluten i början av juni. Det nya förbundet har nästan 30 000 medlemmar.

Esa Vilkuna, tidigare ordförande för Postförbundet, valdes enhälligt till ordförande för Post- och logistikunionen. Vilkunas mandat sträcker sig till år 2009.

&#;8211 Finlands post- och logistikunion medför att industriförbundsprincipen förverkligas fullt ut inom Postkoncernen. Branschens avtalsrättigheter innehas entydigt av ett enda fackförbund. I och med att arbetslivet förändras i en riktning, där det är allt svårare att skilja tjänstemän och arbetare åt, är det enda raka att man också arbetar under samma kollektivavtal, konstaterade Esa Vilkuna när Postförbundets kongress öppnades förra veckans tisdag.

Postens Tjänstemannaförbund utträdde ur FTFC-anslutna Pardia i juni 2003 och upptogs omedelbart som medlem i FFC. I augusti ifjol flyttade förbundets anställda in i Postförbundets kontor på John Stenbergs strand i Hagnäs i Helsingfors.

FFC:s förbundsstruktur har genomgått många förändringar de senaste åren. Sommaren 2002 lämnade Flygvärdinne- och Stewardföreningen i Finland centralorganisationen Akava, och blev medlem i FFC. De FFC-anslutna Bil- och Maskinhandelns Union BMU och Metallförbundet gick samman 2003, Kemifacket och Textil- och Beklädnadsarbetarnas förbund Teva förenades ifjol. Den offentliga sektorns FFC-anslutna förbund KAT, Statsfacket VAL, TAS, Tullförbundet, Fängelsetjänstemännens förbund och Sjöbevakningsförbundet går i början av nästa år samman i Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena – JHL.

FFC-familjen består för närvarande av 22 förbund som representerar industrin, transportsektorn, de privata tjänsterna och den offentliga sektorn. De organiserar tillsammans omkring 1,05 miljoner löntagare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig