PAU varslar om strejk

Finlands Post- och logistikunion PAU varslar om strejk för att få fart på kollektivavtalsförhandlingarna i postbranschen. Om inget avtal nås kommer förbundets medlemmar att strejka den 19 och 20 november.
05.11.2015 15:51
LÖNTAGAREN
Strejkvarslet berör både utdelningen och post- och logistikcentralerna.

Strejken kommer att omfatta drygt 4000 arbetstagare och berör postutdelningen i Helsingfors, dagstidningsutdelningen i huvudstadsregionen och övriga Nyland, postcentralen och utrikesproduktionen i Helsingfors, utrikesproduktionen och prissättningstjänsten vid Vingvägen på Helsingfors-Vanda flygplats, logistikcentralen och utrikesproduktionen i Vanda, terminalen vid Lokvägen i Helsingfors samt logistikcentralen och terminalen i Lundo.

Kollektivavtalet för kommunikationsförmedlings- och logistikbranschen har löpt ut, och i förhandlingarna om ett nytt avtal strävar Posten efter försämringar som enligt PAU skulle innebära att de redan nu låga lönerna sjunker med flera hundra euro.

Konflikten förvärras av att Posten har anlitat bemanningspersonal från SOL för att utföra de arbeten som omfattas av strejken.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig