Pappersindustrins förhandlingar stampar på stället

15.04.2005 13:43 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Pappersförbundet

I vissa FFC-branscher pågår ännu förhandlingar om nya kollektivavtal. Av de branscher som lämnade sig utanför inkomstuppgörelsen har bl.a. flygvärdinnornas och stewardarnas och alla byggnadsbranschens kollektivavtal rotts i land. Däremot är pappersindustrins, hamnstuvarnas och barberarnas och frisörernas kollektivavtal ännu öppna.

Förhandlingar om pappersarbetarnas arbetsvillkor fördes senast fredagen den 8.4. Förhandlingarna har inte framskridit alls och ingen ny mötestid är fastställd.

Pappersförbundets avdelningschef Sauli Kovanen säger att förhandlingsläget har stagnerat. Arbetsgivarförbundet Skogindustrin rf. håller stenhårt fast vid kraven på försämrade arbetsvillkor, bl.a. två dagars karens vid sjukdom, semester splittrad på flera delar, ett fjärde driftsskift på fabrikerna sommartid, sänkt tröskel för bruk av utomstående arbetskraft och fria händer för arbetsgivarna att besluta om befrielse från driftsstoppen under jul och midsommar. Pappersförbundet har meddelat att förbundet eftersträvar ett avtal som motsvarar den inkomstpolitiska uppgörelsen. Kovanen menar att förhandlingarna kan pågå ända fram till sommaren.

Inom pappersindustrin har övertidsförbud varit i kraft i två veckor, och det har lett till att en del produktionslinjer har stannats. Pappersförbundet tolkar detta som ett tecken på att det inte finns tillräckligt med arbetskraft på vissa arbetsplatser. Broderförbundet i Sverige har som stödåtgärd förklarat den svenska pappersindustrin i blockad från den 7.4. Blockaden syftar till att förhindra att produktionen flyttas från Finland till Sverige pga. det rådande förhandlingsläget hos oss.

Förlikningsförhandlingar mellan AKT och Hamnoperatörerna

Förhandlingarna om stuvarnas kollektivavtal återupptogs torsdagen den 14.4. under ledning av riksförlikningsman Juhani Salonius. Förhandlingarna ska fortsättas på måndagen den 18.4. Det centrala problemet gäller den tillfälliga arbetskraften i hamnarna. Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT menar att hamnarna numera använder tillfällig arbetskraft för att ersätta den bestående arbetskraften. I en del hamnar har varannan stuveriarbetare tillfällig anställning.

Hamnoperatörerna rf, som representerar arbetsgivarna har vid förhandlingarna krävt att också de lastnings- och lossningsarbeten som utförs nattetid ska räknas som regelbunden arbetstid. För närvarande betraktas arbete nattetid som övertid. AKT har meddelat att förbundet är berett att förhandla om arbetstidsarrangemang, förutsatt att dessa också återverkar på lönerna.

AKT lämnade i början av april strejkvarsel för samtliga hamnar i Finland. Arbetsministeriet har skjutit fram en eventuell strejkstart med två veckor så, att strejk inleds fredagen den 29.4.2005 klockan 6 på morgonen, om inte förhandlingarna före det leder till resultat. Förhandlingarna har nu pågått sedan november.

Hårbranschens avtal öppet

Förhandlingarna om att få till stånd ett nytt kollektivavtal för barberare och frisörer fortsätter på tisdag nästa vecka. Hittills har man förhandlat närmast om avtalets textdelar, men inte så mycket om lönerna. De kommer till behandling senare. Meningen är ändå att slutföra förhandlingarna före utgången av april, då det nuvarande avtalet löper ut. Förhandlingarna mellan Servicefacket och Finlands Frisörföretagare gäller cirka 4 500 arbetstagare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig