Pappersarbetsgivarna fortsätter sin lockout

16.06.2005 09:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Pappersförbundet

Skogsindustriföreningen rf meddelade på tisdagskvällen att de fortsätter sin lockout i pappersindustrin. Lockouten, som hindrar arbetarna från att komma på jobb och få lön, har nu varat i sammanlagt fyra veckor. Den nya lockouten tar vid så fort den pågående lockouten tar slut, dvs. i slutet av juni, och den varar till den 6 juli, om inte förhandlingarna före det leder till resultat.

Förhandlingarna om nytt kollektivavtal för pappersindustrin fortsatte på tisdagen under riksförlikningsman Juhani Salonius ledning. Med vid förhandlingsbordet var också FFC:s ordförande Lauri Ihalainen och EK:s arbetsmarknadschef Seppo Riski. Vid förhandlingarna slut konstaterade riksförlikningsman Salonius att det inte förelåg förutsättningar för ett medlingsbud, och förhandlingarna avbröts ungefär klockan 21.

Som motåtgärder mot arbetsgivarnas lockout arrangerar Pappersförbundet avgränsade strejker som avbryter de jobb inom pappersindustrin, som arbetsgivaren har lämnat utanför sin lockout. I början av juni beslöt Pappersförbundet att inte genomföra strejker på de wellpappfabriker som tillverkar livsmedelsförpackningar. Denhär inskränkningen annullerades på onsdagen och strejker genomförs nu i alla fabriker, som tillverkar livsmedelsförpackningar, förutom Stora-Ensos fabriker i Ruovesi och Tiukka.

Också i andra FFC-förbund pågår sympatiåtgärder för att stöda Pappersförbundet. Luftfartsunionens avtalsbransch låter bli att hantera sådan flygfrakt, där mottagaren eller avsändaren är ett medlemsföretag som omfattas av Skogsindustrins lockout. Kemifackets avtalsbranscher har upphört med monterings-, underhålls- och servicearbete på de arbetsplatser i pappersindustrin, som omfattas av lockout eller strejk och förbundet har också infört övertidsförbud på vissa fabriker. Servicefacket har inlett en sympatistrejk på de fabriker eller arbetsplatser, där man utför strejkbelagda arbetsuppgifter, bl.a. service, rengöring och reparationer för de arbetsgivares räkning, som hör till Kiinteistöpalvelut ry.

I de fabriker som omfattas av pappersindustrins lockout eller av strejk har Byggnadsförbundet avbrutit sådana reparations- och investeringsarbeten, inom förbundets avtalsbranscher, som normalt skulle förutsätta produktionsstopp.

Elektrikerförbundet har över 900 medlemmar i pappers- och massaindustrin, och de har omfattats av arbetskonflikten sedan den började. Förbundet har dessutom som stödåtgärd stoppat alla elarbeten i de pappers- och massafabriker som omfattas av lockout eller strejk, på några undantag när. Elektrikerförbundets styrelse beslöt på tisdagen att fortsätta stödåtgärderna i två veckor.

Också de svenska fackförbunden har fortsatt sitt stöd till Pappersförbundet. Förutom svenska Pappers har de förbund som organiserar byggnads-, metall, el- och trä- och skogsbranschen i Sverige meddelat om stödåtgärder.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig