Pappers- och cellulosaindustrins strejk började

17.05.2005 10:17 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Pappersförbundet

Strejken inom pappers- och cellulosaindustrin bröt ut på söndag kväll, den 15 maj. Branschens avtalsförhandlingar fortgick ännu på lördagen under riksförlikningsman Juhani Salonius ledning, men Salonius meddelade till slut att det inte fanns förutsättningar för att lägga fram ett medlingsbud. Parterna möts nästa gång tisdagen den 17 maj, på förmiddagen.

Den av Pappersförbundet utlysta strejken avslutas onsdagen den 18.5. klockan 6 på morgonen. Också Elektrikerförbundet inledde en tvådagars strejk på måndagsmorgonen, som gäller elarbetena i pappers- och massaindustrin.

Skogsindustrin rf, som representerar arbetsgivarsidan, har för sin del utlyst en två veckor lång lockout i alla pappersfabriker. Lockouten inleds på onsdagsmorgonen, så fort pappersarbetarnas och elektrikernas strejk är över, om inte förhandlingarna före det leder till resultat. Lockout innebär att arbetare, som hör till facket, hindras att komma på jobb och deras löneutbetalning avbryts.

Pappersförbundet har som motdrag utlyst strejk bland dem som lämnas utanför lockouten men omfattas av pappersindustrins avtal. Denna strejk gäller Skogsindustriföreningens medlemsföretag. Den två veckor långa strejken inleds i så fall också onsdagen den 18 maj.

Svenska Pappers stöder sina finländska kolleger med ett övertidsförbud i Stora Ensos fabriker den 16-18 maj. Vid behov utvidgas övertidsförbudet så, att det gäller också under perioden 25.5-1.6. och då också i Metsä Tissues, M-reals och Ahlströms fabriker i Sverige.

FFC:s arbetsutskott sammanträdde på måndagsmorgonen med anledning av avtalskonflikten. Arbetsutskottet ondgjorde sig över Skogsindustrins lockoutvarsel, då följderna av en lockout är mångfaldiga, jämfört med Pappersförbundets tvådagars strejk. FFC:s arbetsutskott konstaterade att arbetsgivarsidans agerande visar att den inte på allvar försöker uppnå ett avtal, utan att det handlar om en större principiell kamp mot fackföreningsrörelsen och den finländska avtalsmodellen.

Skogsindustriföreningen gjorde i höstas vad den kunde för att det inte skulle bli någon ny inkomstpolitisk helhetsrörelse i vårt land. Efter det att uppgörelsen gjordes har Skogsindustrin fortsatt sin egen linje, som avviker från de övriga arbetsgivarna. Föreningen har hållit fast vid sina kraftiga försämringskrav och vägrat att förhandla om avtalsmål som står i linje med inkomstuppgörelsen, säger FFC:s arbetsutskott.

FFC:s arbetsutskott önskar att alla krafter koncentreras på att skapa förutsättningar för att riksförlikningsmannen kan ge ett medlingsbud. Dessutom förutsätter arbetsutskottet att Näringslivets EK och dess medlemsförbund vidtar åtgärder för att få slut på Skogsindustrins ansvarslösa och farliga verksamhet, precis som EK under vintern och våren har krävt att FFC sätter pli på sina medlemsförbund.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig