Övervakning av arbetarskyddet får ny lag

02.07.2003 09:12 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Timo Koskinen

(FFC-Nytt) Den kommitté som ska bereda en reform av lagen om övervakning av arbetarskyddet har inlett sitt arbete. Arbetstagarsidans mål är att lagen mer detaljerat än hittills slår fast arbetarskyddsfullmäktiges uppgifter och samarbetsformerna på arbetsplatserna. Också myndighetsövervakningen borde effektiveras.

I den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen kom parterna överens om behovet av en reform. Också regeringen har skrivit in en reform i sitt program. Jurist Timo Koskinen, som representerar FFC i kommittén, förutspår att arbetet blir svårt.

- Arbetstagarna och arbetsgivarna har ytterst olika uppfattning om hur lagen borde förnyas. Arbetstagarna önskar att lagen klart definierar arbetarskyddsfullmäktiges uppgifter och status. Arbetsgivarna betonar olikheterna mellan arbetsplatser och branscher och vill att lagen ger omfattande möjligheter till lokala överenskommelser om hur arbetarskyddet ska förverkligas.

Läs mera om parternas åsikter på FFC-Nytts webbsidor (Löntagaren). FFC-Nytt skriver även om följande ämnen:

- Anita Spring: Snuttjobb - snuttliv
- Posttjänstemannaförbundet går samman med Postförbundet
- VAL och KAT inför fusion
- Företagens samhällsansvar skralt
- Goda resultat av lokalorganisationernas utbildningsexperiment

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig