Överenskommelse om lokala avtal en förutsättning för arbetsmarknadsavtal

FFC är beredd att inleda förhandlingarna om ett avtal på arbetsmarknaden.
25.01.2016 11:09
FFC
Nyhet Facket Avtal
FFC:s styrelse tog ställning till situationen på arbetsmarknaden.

Finlands största löntagarcentralorganisation betonar ändå att man också måste nå ett resultat som arbetstagarna kan godta i arbetsgruppen som på trepartsbasis utreder lokala avtal, för att det ska vara möjligt att slutföra förhandlingarna om ett arbetsmarknadsavtal.

– Det centrala är att få regeringen att ersätta tvångslagarna med andra åtgärder. I det här sammanhanget måste man också nå en överenskommelse om huvuddragen i reformen av de lokala avtalen samt förhindra de föreslagna försämringarna i arbetsavtalslagen som gäller visstidsanställningar, betonar ordförande Lauri Lyly.

Enligt Lyly har inte situationen blivit lättare sedan december, men det är viktigt att inleda förhandlingarna på nytt för att kunna åstadkomma mer jobb och investeringar samt att förbättra de ekonomiska utsikterna i Finland.

I första hand eftersträvar FFC en arbetsmarknadsuppgörelse där man samtidigt avtalar om lönerna. FFC är fortfarande beredd att utveckla en ny arbetsmarknadsmodell där löneförhöjningarna bestäms enligt den öppna sektorn.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig