Över hälften av kvinnorna tjänar under 2000 euro

54 procent av kvinnorna som jobbar inom FFC:s branscher tjänar mindre än 2000 euro i månaden. Av männen är det bara 16 procent som tjänar lika lite. Det framgår ur FFC:s jämställdhetsrapport som publicerades på lördagen.
01.11.2014 11:37
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Kvinnornas lön är lägre bland annat eftersom de i högre grad jobbar deltid.

Endast sex procent av kvinnorna inom FFC-branscherna har en månadslön på minst 3000 euro, medan 34 procent av männen har det.

Tapio Bergholm, som är jämställdhetsansvarig på FFC, berättar att en orsak till att kvinnorna tjänar så mycket mindre än männen är att kvinnorna i högre grad jobbar deltid. Männen jobbar däremot oftare nattetid. När männen jobbar övertid får de vanligen övertidsersättning i pengar, men när kvinnorna jobbar övertid får de ofta ersättning i form av ledighet.

– Samhällseliten är dåligt insatt i vilken lön vanliga kvinnor har, påpekar Tapio Bergholm.

Enligt honom kunde man främja jämställdheten genom att höja de allra lägsta lönerna. FFC:s målsättning är att den lägsta månadslönen för heltidsarbete senast år 2016 ska vara minst 1800 euro i alla kollektivavtal i FFC-förbundens avtalsbranscher.

Jämställdhetsrapporten är en del av FFC:s barometer över arbetsförhållanden, som kommer att offentliggöras i sin helhet senare. Sammanlagt 1203 arbetstagare inom FFC-branscherna intervjuades för barometern i våras.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig