Över 500 unga behövde fackets hjälp

Fackets sommarjobbarinfo kontaktades i sommar över 520 gånger. FFC:s, STTK:s och Akavas gemensamma informationstjänst kontaktades i år av unga, deras föräldrar och arbetsgivare. Efterfrågan låg på samma nivå som i fjol.
27.08.2013 10:11
LÖNTAGAREN

Rådgivaren Anna-Sofia Kivi säger att problemen ofta samlar sig på vissa arbetsplatser.

– I samband med att någon ringde med ett problem, kom det ofta fram också andra oegentligheter. Problemen handlar ofta om grundläggande saker som lön och arbetstid. När ska jag senast få arbetstidsschemat? Kan arbetsgivaren inhibera ett arbetspass och i så fall på hur kort varsel? Och om arbetsgivaren gör det, har jag rätt till lön?

Vissa arbetsgivare hittar på helt egna arbetsvillkor och följer inte avtal. Enligt Kivi försöker en del företag också överföra riskerna på arbetstagarens axlar.

– De unga som studerar eller fortsätter jobba på deltid borde gå med i facket. Fackförbundet hjälper om det blir problem, poängterar Kivi.

FFC:s, STTK:s och Akavas avgiftsfria rådgivningstjänst öppnar igen den 16 september. Tjänsten Jobbinfo för unga betjänar unga vardagar kl. 9–15 på telefonnumret 0800 179 279 och på webben, www.duuni-info.fi. Tjänsten, som också betjänar på svenska, är öppen fram till början av november.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig