Oskäligt med böter för att facket visar förhandlingsvilja

Centralorganisationerna FFC, STTK och Akava är bekymrade över att facket kan dömas till böter för att det vill förhandla med arbetsgivarna.
19.09.2014 16:16
LÖNTAGAREN
Arbetstagarna måste få bättre möjligheter att förhandla, anser FFC, STTK och Akava.

I går dömde arbetsdomstolen fackförbundet JHL och Helsingfors samorganisation JHL till böter för att de meddelade att de kommer att hålla en manifestation mot Helsingfors stad planer på att bolagisera sin serviceproduktion.

Arbetsdomstolen ser meddelandet om manifestationen som en straffbar stridsåtgärd, medan facket ser det som ett försök att få till stånd förhandlingar med arbetsgivarsidan. Genom förhandlingarna vill JHL undvika att arbetsvillkoren försämras om affärsverket Palmia bolagiseras.

– Definitionen av begreppet stridsåtgärd har vuxit sig oändamålsenlig, när man ser ett uttryck för förhandlingsvilja som en självständig stridsåtgärd. Det här leder till minskad vilja att göra en förhandsanmälan. I bästa fall kan en förhandsanmälan ändå leda till att man löser tvisten innan man inleder åtgärderna, säger FFC, STTK och Akava i ett pressmeddelande.

Enligt löntagarcentralorganisationerna är det viktigt att man omvärderar begreppet stridsåtgärd i samband med förhandlingarna om att förnya förhandlingssystemet, som just nu förs mellan arbetsmarknadsparterna. Organisationerna ser det som problematiskt att en åtgärd som riktas mot ett hot om att försvaga arbetsvillkoren, enligt nuvarande praxis ses som en olaglig stridsåtgärd som riktar sig mot gällande kollektivavtal.

– När man förnyar förhandlingssystemet måste man ge arbetstagarna bättre påverkningsmöjligheter när arbetsvillkoren försvagas, bland annat genom att utveckla den lokala förhandlingsprocessen, påpekar FFC, STTK och Akava.

Onsdagen den 24 september kommer Helsingfors stadsfullmäktige att rösta om att bolagisera stadens serviceproduktion. Dagen innan planerar JHL att hålla en manifestation med start vid morgonskiftets början. Manifestationen gäller Helsingfors stads alla funktioner, inklusive affärsverket Palmia, Helsingfors Energi och HST:s metro- och spårtrafik. De anställda sörjer ändå för nödvändiga uppgifter med anknytning till medborgarnas liv, hälsa och säkerhet samt egendomsskydd.

– Vi hoppas att vi lyckas övertyga beslutsfattarna om att det lönar sig att bevara Palmia som ett affärsverk. Vi hoppas innerligt att vi inte skulle behöva ordna manifestationen, betonar JHL:s regionchef Rune Takamaa.

Enligt JHL har arbetsgivaren utövat påtryckningar mot förbundets medlemmar. Man har försökt få de anställda att komma på jobb trots manifestatonen, genom att hota med att de som deltar i manifestationen kommer att bestraffas.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig