Oron över lågt valdeltagande var befogad

20.03.2007 12:42 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Vägen till kunskap och rättvisa

FFC var med fog bekymrat över röstningsaktiviteten i riksdagsvalet. Röstningsprocenten var 67,9 eller ett par procentenheter lägre än i valet år 2003.

FFC:s målsättning var att inför valet väcka debatt bland löntagarna om frågor som är viktiga för dem och att aktivera medlemmarna i FFC:s förbund att utnyttja sin rätt att rösta i valet. Det är viktigt att det i riksdagen sitter också sådana ledamöter som förstår sig på löntagarnas verklighet. FFC ämnar utreda i hur hög grad det låga valdeltagandet beror på att löntagarnas aktivitet har minskat.

FFC vill lyckönska alla riksdagsledamöter som valdes. Bland dem finns det också medlemmar i FFC:s förbund.

FFC:s mål gäller fortsättningsvis

De målsättningar som FFC offentliggjorde före valet om att höja sysselsättningsgraden och utveckla arbetslivet gäller, oberoende av hur den kommande regeringen är sammansatt.

Det är värt att minnas att alla partier tillkännagav i sina kampanjer att de är redo att respektera de grundläggande lagarna i arbetslivet.

FFC menar att de löften som gavs inför valet borde gälla under hela den nya valperioden.

Det viktigaste för FFC under den allra närmaste framtiden är att göra sig beredd inför den kommande avtalsrundan. I den här processen önskar FFC ett gott samarbete med landets blivande regering.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig