Offentliga sektorns förbund gick samman i JHL

23.11.2005 13:22 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
JHL:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori vid fusionsmötet. Foto: Veli-Matti Parkkinen

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL grundades tisdagen den 22 november och är nu Finlands största fackförbund. Förbundet har nästan 230 000 medlemmar, över 70 procent av dem är kvinnor.

JHL grundades vid ett möte i Helsingfors genom en fusion mellan Kommunsektorns fackförbund KAT och Fackförbundet för statsanställda och specialtjänster VAL. Organisationsanslutna förbund är Fängelsetjänstemännens förbund, Tullförbundet och Sjöbevakningsförbundet. I samband med att JHL grundades upplöstes Statens samorganisation TAS.

Till ordförande för det nya förbundet valdes Tuire Santamäki-Vuori, som tidigare ledde KAT. Santamäki-Vuori, som öppnade fusionsmötet, underströk att JHL önskar vara en stark intressebevakare med förmåga att förnya sig i en allt mer krävande omgivning.

- Det största behovet av förnyelse när det gäller förbundets intressebevakningsstruktur handlar om den växande privata välfärdssektorn. De allmännyttiga samfund och företag som verkar där är en brokig skara, både när det gäller storlek, kompetens och arbetsgivarstrategier. I den privata välfärdssektorn behöver vi delvis ett annat slag av intressebevaknings- och organisationsarbete än i de traditionella kommunala, statliga eller församlingssektorerna, sade Santamäki-Vuori i sitt tal.

Tuire Santamäki-Vuori sade att förbundsfusionen just inom den privata sektorn medför att förbund som tidigare har verkat för sig och i konkurrens med varandra nu har förvandlats till en starkare förhandlingspart än tidigare.

Nytt kontor i januari 2006

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL har sammanlagt 230 anställda. Branschens arbetslöshetskassa sysselsätter 58 arbetstagare. Utöver centralbyrån i Helsingfors har förbundet 15 distriktskontor. Förbundet ingår cirka hundra tjänste- och kollektivavtal.

JHL verkar till årets slut i KAT:s, VAL:s och TAS:s respektive lokaliteter. I börjar av nästa år flyttar alla in under samma tak i nya lokaliteter, i Parteks f.d. kontor vid Sörnäs strandväg i Helsingfors.

Fusionen mellan FFC:s förbund i den offentliga sektorn förbereddes i tre och ett halvt år, dvs. alltsedan våren 2002.

Mera information om det nya förbundet ger JHL:s webbplats www.jhl.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig