Nytt namn i sekretariatet

14.09.2001 15:02 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s svenska sekretariat för den nyss påbörjade kongressperioden utnämndes officiellt på styrelsemötet i måndags. Sekretariatet har fått en del nytt blod. FFC-nytt känner nykomlingarna på pulsen under höstens nummer. Först i turen står Ari Seger, ett inte helt obekant namn för dem som läser tidningar i Västra Nyland...

- Jag är fiskarsbo egentligen, jag är född i Fiskars och mycket stolt över det! I en riktig arbetarby har jag sett dagens ljus.

För Ari innebar hemmiljön också att han fick två språk med modersmjölken och han talar just på samma som alla andra tvåspråkiga karisbor gör. (Den finlandssvenska arbetarrörelsen har genom tiderna begåvats med flera färgstarka personer med samma bakgrund.) Det är i Karis Ari har haft sina bopålar ända sedan barndomen i Fiskars.

- Det är en stor ära att få vara med i svenska sekretariatet, men nu går det förstås med första mötet så som det inte borde. Jag har en alltför fullbokad kalender för att få in det första mötet som blir på måndagen. Det ser illa ut, och det är ingen vidare start.

Ari tycker att det finns mycket att bättra på när det gäller den svenska servicen i fackföreningsrörelsen överlag, på alla nivåer. Kollektivavtal översätts oftast alltför sent för att man ska kunna tala om service. De svenskspråkiga inom förbunden är inte heller alltid alerta när det gäller att bevaka de svenska medlemmarnas rättigheter.

- Det är ju så när man har mycket allmänna frågor att arbeta med så kommer lätt det här med det svenska språket i skymundan. Vi blir lätt vårdslösa och måste nog alla skärpa oss!

Ari menar att svenska sekretariatet är ett bra forum för att hålla igång ett nätverk mellan de svenskspråkiga i FFC-rörelsen men han efterlyser ännu tätare kontakter på det finlandssvenska planet inom fackföreningsrörelsen.

- Men framför allt är väl svenska sekretariatet ett forum som kan påverka saker!

Ari gick i Geneveskolan 1990 och har haft stor nytta av de kontakter han fick där och av den färdighet skolan gav. När han arbetade på Metallarbetarförbundet jobbade han mycket med de nordiska kontakterna och med de europeiska och nu på Kemifacket har han igen börjat bygga nätverk. E-posten är ett ypperligt medel för kontakt över gränserna.

Astrid Nikula

Ari Seger, snart 48
- Lönesekreterare i Kemifacket
- Karisbo med svenskspråkig hustru