Nätet populärt under FFC:s kampanj

15.02.2001 12:19 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Projektsekreteraren Ari Näätsaaris förväntningar inför kampanjen Hör hit! har inte kommit på skam. Feedbacken har varit god och många kontakter har tagits med FFC, i synnerhet över nätet.

- Det tycks vara lättare att ta kontakt via nätet än att greppa telefonen. Det är visst ett lite känsligt kapitel ännu för många, säger Näätsaari.

Hur många kontakter som tagits över nätet kan han inte säga men många är de. Så många att jourhavande konstaterade att tiden inte räcker till för att göra upp en statistik just nu. Vi får också vänta ett tag för att få reda på hur många kontakter som resulterat i medlemskap direkt.

Kampanjen med de finurligt formulerade, lite provokativa reklamaffischerna har också gått hem. Näätsaari berättar att en och annan äldre facklig aktivist visst lite hickat till men godkänt det hela efter att ha tagit sig en funderare. Affischerna har till och med varit så populära att någon försiktigt skurit ut och plockat ned dem på en busshållplats i Esbo, det noterade Näätsaari en morgon på väg till jobbet.

De traditionella soppköken vid olika infojippon har dragit gott med folk. Och Hör hit! fortsätter. Under den sista veckan i april står t.ex. yrkesskolorna i fokus för kampanjen.

- Kampanjen lever och växer. Det vi lärt oss hittills är att vi borde hålla oss mera framme hela tiden så man kan hitta oss snabbt. Intressebevakningen ska fungera i förebyggande syfte, inte så att folk tar kontakt först då problemen dyker upp. Det såg vi exempel på nyligen när några större företag drabbades av problem, säger Ari Näätsaari. (ie)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig