Nästan tre fjärdedelar av finländarna tänker rösta i presidentvalet

24.11.2005 12:15 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Presidentvalet söndagen den 15.1.2006. Valets eventuella andra omgång söndagen den 29.1.2006.

FFC-anslutna män tveksamma till att rösta

Nästan tre fjärdedelar av finländarna (69 %) tänker säkert rösta i det kommande presidentvalet och en fjärdedel är nästan säkra på att de gör det, visar en röstningsundersökning som TNS Gallup har gjort för FFC.

I valet kommer två av tre FFC-anslutna medlemmar (66 %) säkert att rösta medan motsvarande andel säkra röstare är fyra av fem inom FTFC (81 %) och Akava (82 %). Skillnaden mellan kvinnor och män inom FFC är märkbar: av de FFC-anslutna kvinnorna är 79 procent helt säkra på att de kommer att rösta i valet &#;8211 av männen bara 56 procent.

Intresseorganisationernas öppna stöd till kandidaterna får godkänt

FFC:s fullmäktige beslöt i våras att stöda Tarja Halonens återval. Finländarna förefaller förhålla sig positivt till att intresse- och medborgarorganisationerna öppet meddelar vilken kandidat de stöder. Av den här åsikten är en majoritet av alla befolkningsgrupper, förutom jordbrukarna. Då två av tre medborgarna är för öppenhet i den här frågan är det bara cirka var tionde som är helt emot (11 %).

Det starkaste stödet för öppenhet ger de grönas och SDP:s anhängare och medlemmarna i FFC:s förbund, men också en majoritet av samlingspartiets och centerns anhängare.

Huvudkandidaterna har tydliga profiler

I FFC-gallupen frågades också hur olika benämningar passar in på de olika huvudkandidaterna.

Karaktäristiken ”Hela landets president” lämpar sig särskilt väl för Tarja Halonen. Det tycker 73 procent av de utfrågade. Samma karaktäristik gällande Matti Vanhanen stöds av 44 procent och gällande Sauli Niinistö av 28 procent av de utfrågade.

Också benämningen "Arbetarnas president" lämpar sig bäst på Tarja Halonen (79 %). Samma benämning lämpar sig för Vanhanen enligt 31 procent av de utfrågade, medan bara 15 procent anser att Niinistö vore en arbetarnas president. Av Sauli Niinistös egna anhängare anser något fler, eller var femte (20 %) att beteckningen är typisk för Niinistö. Också av samlingspartiets anhängare anser hela 81 procent att beteckningen "Arbetarnas president" är typisk för Tarja Halonen, medan 27 procent menar att den lämpar sig väl för Matti Vanhanen.

Tarja Halonen karaktäriserades allmänt som pålitlig och ansvarskännande, som en förespråkare för välfärdssamhället, en mänsklig beslutsfattare, arbetarnas president och en hela folkets president. Allra minst betraktas Tarja Halonen som en landsbygdens förespråkare eller företagarnas president, även om en tredjedel av medborgarna anser att också dessa egenskaper passar in på Halonen.

Sauli Niinistö betecknas enligt de utfrågade bäst av egenskaperna näringslivets förespråkare, företagarnas president och pålitlig och ansvarskännande. Sämst passar honom egenskaper som de arbetslösas eller arbetarnas president eller landsbygdens förespråkare.

Matti Vanhanen är enligt undersökningen i främsta hand en landsbygdens förespråkare, en välfärdssamhällets försvarare, en pålitlig och ansvarskännande person och en förespråkare för näringslivet. Mera sällan kopplar man samman begrepp som de arbetslösas eller arbetarnas president med Vanhanen. Ändå menar en tredjedel att också dessa epitet passar in på honom.

Finländarna anser att särskilt Tarja Halonen bär omsorg om vanliga människors angelägenheter och att hon är den av kandidaterna som är bäst förtrogen med löntagarnas vardag. Varannan finländare menar att Sauli Niinistö och Tarja Halonen är internationellt uppskattade opinionsbildare, var tredje anser att man kan säga detta om Matti Vanhanen.

För undersökningen intervjuades 939 finländare 18 år och äldre under perioden 18 till 28 oktober 2005.

Presidentvalet går av stapeln söndagen den 15.1.2006 och förhandsomröstningen arrangeras den 4.-5.1. och 7.-10.1. Valets eventuella andra omgång sker söndagen den 29.1.2006. Förhandsomröstningen inför denna omgång arrangeras i hemlandet 18.-24.1.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig