Namninsamlingen på appellen "Rädda jobben" lyckades väl

15.12.2003 14:37 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Rädda jobben 12.12.2003

Tusentalet namninsamlare på arbetsplatser och gator runtom i landet samlade in namn under löntagarnas opinionsdag i fredags på appellen Rädda jobben! Enligt deras rapporter väckte appellen ett gott gensvar hos finländarna och det var lätt att få namn på listorna. Namninsamlarnas problem var att tiden var knapp och det var helt enkelt omöjligt att under en enda dag hinna få med så många man ville.

Fredagens opinionsyttring var fackets första större evenemang där man drog nytta av de nya elektroniska kommunikationsformerna. Det lyckades väl att förena dem med mer traditionella fackliga aktivitetsformer. Diskussionerna på arbetsplatserna var också de ett nytt slags aktivitet och sätt att påverka.

Varmt tack till alla aktiva

Chefen för FFC:s informations- och organisationsavdelning Matti Tukiainen vill framföra sitt varma tack till alla aktiva som deltog i opinionsdagens arrangemang och genomförande.

- Operationen visade att FFC och dess förbund också på kort varsel förmår arrangera synliga aktioner på arbetsplatser och gator. Detta är möjligt bara för att det finns aktiva som du!

Tukiainen betonar att arbetet för att rädda jobben inte är slut i och med detta. En sammanfattning av appellen överlämnas denna vecka till arbetsministeriet och arbetsgivarorganisationerna. I början av året färdigställs också en redovisning av innehållet i samtalen på de olika arbetsplatserna.

- Vi önskar också att dialogen fortsätter på arbetsplatserna, säger Tukiainen.

Över hundratusen namn

Uppgifterna om hur många som undertecknade appellen har sammanställts under veckoslutet och arbetet fortsätter ännu. Det är i detta skede helt klart att över hundratusen människor har tecknat under appellen. Nästan 30 000 utnyttjade möjligheten att underteckna elektroniskt på webben.

Debatten har social beställning

På tusentals, rentav tiotusentals arbetsplatser samlades man till diskussioner på fredagen. På en del arbetsplatser var det arbetsgivaren och de förtroendevalda som diskuterade, på andra arbetsplatser arrangerades större diskussionsfora där arbetsgivarna mötte sin personal.

Opinionsdagen visade att det finns en social beställning i vårt samhälle på en debatt om företagens samhällsansvar. Både på arbetsplatserna och i samhällets topp är debatten nu öppnad.

Positiv image viktig för företagen

Opinionsdagen synliggjorde medborgarnas oro över företagens sociala ansvar och vrede över deras ansvarslösa uppsägningar genom att bringa denna till offentligheten. För företagen är det viktigt att de har en positiv image. Debatten om företagens samhällsansvar kommer säkert att inverka på hur företagen behandlar sin personal.

Diskussionerna sammanfattas

Förbunden samlar inom sig information om de evenemang som arrangerades. FFC planerar att presentera en sammanfattning av opinionsdagens diskussioner under början av nästa år.

Resultatet av insamlingen av namn på appellen Rädda jobben överräcks denna vecka till arbetsminister Tarja Filatov och till arbetsgivarorganisationernas representanter.

Meddela FFC om antalet namn nu!

Appellerna med namnunderskrifter ska returneras till FFC på adressen

FFC/Appell
PB 157
00531 Helsingfors

Om du ännu inte har meddelat oss hur många namn du har samlat, gör det omedelbart genom att ringa eller skicka textmeddelande till nummer 0400 606 074.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig