Namninsamling för att få slut på nollavtalen

Unga arbetstagare inom FFC-branscherna har startat ett medborgarinitiativ för att få slut på så kallade nollavtal. De vill att den lagstadgade minimiarbetstiden ska bli 18 timmar i veckan. Gränsen ska kunna underskridas endast om arbetstagaren själv ber om att få jobba mindre.
16.01.2015 15:27
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv

Namninsamlingen kom till genom Operation Fastjobb, en kampanj som startades av unga aktiva inom Metallförbundet och andra FFC-förbund.

– Nollarbetsavtal och deltidsarbete är verklighet för många unga arbetstagare. FFC-unga står starkt bakom initiativet, säger FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela.

Med nollarbetsavtal avses avtal där arbetstiden inte är fastslagen, utan kan variera mellan noll och till exempel 40 timmar i veckan. Det innebär i värsta fall att arbetstagaren endast kallas på jobb när arbetsgivaren på kort varsel behöver extra arbetskraft. För arbetstagaren innebär det här stor osäkerhet både ekonomiskt och psykiskt.

Att man i medborgarinitiativet föreslår en nedre gräns på 18 timmar beror på att det är den veckoarbetstid som krävs för att arbetstagaren ska få rätt till inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning om han eller hon blir arbetslös.

I medborgarinitiativet föreslås att gränsen på 18 timmar i veckan ska kunna underskridas om arbetstagaren skriftligen ber arbetsgivaren om det.

Det går att underteckna initiativet via tjänsten Medborgarinitiativ.fi. Om initiativet har undertecknas av minst 50 000 personer senast den 15 juli går frågan till behandling i riksdagen i höst. Initiativtexten är endast tillgänglig på finska.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig