Mord på fackligt aktiva allt vanligare

12.10.2001 13:35 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

- 209 fackligt aktiva mördades år 2000. Det är femtio procent mer än året innan.
- 8 500 fackligt aktiva anhölls
- 3 000 fackligt aktiva blev sårade
- 100 000 fackligt aktiva blev offer för förföljelse
- 200 000 fackligt aktiva förlorade sina jobb

Uppgifterna står att läsa i FFI:s årsrapport om förföljelsen av fackligt aktiva i världen. Rapporten innehåller uppgifter om det fackliga klimatet i 140 länder - den färskaste årsrapporten omfattar 27 länder fler än året innan. Av rapporten framgår det att de fackligt aktiva lever farligast i Kolumbia, Guatemala, Venezuela, Costa Rica, Kina, Syd-Korea, Swaziland, Zimbabwe, Vitryssland och i länderna vid Persiska viken.

Kolumbia är alltjämt världens farligaste land för dem som har tagit som livsuppgift att försvara sina arbetskamraters rättigheter. År 2000 mördades eller försvann 153 fackligt aktiva. De fackligt aktiva i landet utsätts ständigt för förföljelser inte bara av paramilitära trupper och gerillan utan också av myndigheter och arbetsgivare. Staten har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda de fackligt aktiva.

Den Latin- och Sydamerikanska kontinenten har flera svarta fläckar: I Guatemala lever de fackligt aktiva under ständigt dödshot. Där har de dessutom ett ineffektivt och fackligt fientligt rättsväsende att kämpa mot. I Venezuela utsätts facket för attacker på högsta nivå: president Chávez föranstaltade en folkomröstning för att utse nya ledare för facket, vilket drev den oberoende fackföreningsrörelsen i fördärvet. I Costa Rica har en förordning från konstitutionsdomstolen äventyrat hela avtalsverksamheten.

På andra sidan Stilla havet, i Asien, är inte läget så mycket bättre. T.ex. i Kina omintetgörs varje försök att bilda oberoende fackföreningar. De som försöker organisera arbetarna förpassas till mentalsjukhus eller tvångsläger, där de behandlas synnerligen illa.

För Afrikas del noterar årsrapporten några tvivelaktiga rekord: I hela 60 procent av de länder som ingår i rapporten förekom det avskedanden pga. fackliga aktiviteter. I nästan vartannat afrikanskt land anhåller man fackligt aktiva.

Antifacklig lagstiftning

Årsrapporten lyfter fram 108 länder vars lagstiftning hindrar grundandet av fackföreningar. I en del länder, såsom Bhutan, Burma och Ekvatorial-Guinea är fackföreningar förbjudna i lagen. I länderna kring Persiska viken finns det just inga fackliga organisationer. I Bahrain, Quatar, Oman och Förenade Arabemiraten har fackförbunden ersatts av s.k. förhandlingskommitt er. I Saudi-Arabien är fackföreningar förbjudna. Bl.a. Kuba, Vietnam, Laos, Syrien och Irak förhindrar uppkomsten av oberoende fackföreningar. De fackliga organisationerna där lyder under regeringen, och ägnar sig inte åt att försvara arbetstagarnas intressen.

I u-länder sker den antifackliga verksamheten ofta med tillgripande av våld, men det finns gott om antifacklig verksamhet också i Västländerna. Länder som förekommer i FFI:s rapport är t.ex. USA, Kanada, Australien, Storbritannien och Spanien.

Fria fackföreningsinternationalen FFI:s årsrapport om förföljelsen av fackligt aktiva under året 2000 kommer upp på internationalens hemsida i slutet av november. Där kan man nu läsa rapporten från år 1999. Adressen är
.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk