Missbruk av arbetstagare måste förhindras

02.11.2010 09:33 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC föreslår otaliga lagändringar för att bekämpa den grå ekonomin

Erkki Laukkanen

FFC anser att den grå ekonomin har blivit ett seriöst samhällsproblem, vars lösning kräver ett flertal ändringar i vår lagstiftning. Utöver skatteförluster på miljarder euro förorsakar den grå ekonomin att arbetstagare blir lagstridigt bemötta och att de finländska företagen hamnar i ogynnsamt konkurrensläge. Dessutom äventyrar den trovärdigheten i hela vårt skattesystem.

FFC kräver skarpare åtgärder mot missbruket av arbetskraft, att inhemsk och utländsk företagarverksamhet ställs i likvärdig position och att beställarlagen utsträcks till hela kedjan av underentreprenörer. Dessutom bör staten garantera bland annat skatte- och arbetarskyddsmyndigheterna tillräckliga resurser.

Problemets kärna är att de finländska myndigheterna inte för närvarande har reella möjligheter att övervaka om utländska företag, som verkar i vårt land utan fast adress, fullföljer sina skyldigheter. I många fall betalar de inga skatter alls och deras arbetstagare får alltför låga löner. Också kännetecknen på tvångsarbete kan uppfyllas.

&#;8211 Det här avspeglar sig också på de finländska arbetstagarnas ställning, eftersom det är alltför lätt för ett utländskt företag att vinna över sina konkurrenter med lägre kostnader, säger ekonom Erkki Laukkanen på FFC.

FFC kräver att lagen ändras så att inhemska och utländska företag konkurrerar på lika villkor och arbetstagarna får likvärdigt bemötande oberoende av nationalitet.

Det är viktigt att bredda lagen om beställaransvaret, eftersom uppdragsgivare som har anlitat oseriösa företag med nuvarande lagstiftning har kunnat frias från både brottsrättsligt och skatteansvar, trots att de har fått direkt nytta av de billigare priserna hos sina underentreprenörer. FFC anser också att fackförbunden bör få rätt att väcka talan för arbetstagare i domstol i fall av lönediskriminering.

FFC vill också effektivera skatteövervakningen av kapitalinkomster. De luckor lagen lämnar öppna utnyttjas lätt av dem med de högsta inkomsterna och kapitalinkomsternas privilegierade status jämfört med andra inkomster accentueras.

Flera miljarder euro i kapitalinkomst rinner årligen ut till anonyma utländska investerare, och myndigheterna i deras hemländer får ingen information om vare sig deras investeringar eller avkastning. I praktiken gör det vårt land till ett skatteparadis. Kapitalinkomsttagarnas identitet måste föras till myndigheternas kännedom, kräver FFC.

FFC har tryckt upp en publikation: SAK:n aloitteet harmaan talouden torjumiseksi (pdf på finska) där FFC:s alla konkreta förslag finns tecknade.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig