Metalls uppgörelse med Teknologiindustrin sköts upp till nästa vecka

14.06.2007 11:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Metallförbundet och Teknologiindustrin lyckades inte på onsdagen få till stånd något förhandlingsresultat. Förhandlingarna bröts ändå inte. Metallförbundets fullmäktige, som sammanträdde på onsdagen, ajournerade sitt möte till torsdagen den 21 juni.

Metalls ordförande Erkki Vuorenmaa konstaterade att parternas åsikt om löneförhöjningsnivån divergerade alltför mycket för att man skulle kunna åstadkomma ett förhandlingsresultat. I kvalitetsfrågorna däremot var parterna mycket nära en överenskommelse, enligt Vuorenmaa.

Förhandlingar har förts också i förbundets övriga avtalsbranscher, bl.a. bilbranscherna.

Båtindustrin och gummiindustrin fick förhandlingsresultat

Träfacket uppnådde på måndagen ett förhandlingsresultat om arbetsvillkoren för båtindustrin och Kemifacket nådde för sin del en överenskommelse om gummiindustrins arbetsvillkor på tisdagen. Löneförhöjningarna och avtalsperioden i bägge förhandlingsresultaten följer samma linje som Kemifacket fick till stånd i sin huvudavtalsbransch, kemiindustrin, förra veckan.

Både båtindustrins och gummiindustrins nya avtalsperiod inleds genast och löper ut den 31 januari 2010. Löneförhöjningar genomförs tre gånger under avtalsperioden. Dessutom betalas en engångsersättning ut senast den sista juni. För båtindustrins del är engångssumman 200 euro och för gummiindustrins 270 euro.

Löneförhöjningarna träder i kraft enligt följande:

Båtindustrin

• 1.10.2007: 3,2 %
  • 1.9.2008: 2,5 % plus 0,4 % justeringsmån
  • 1.5.2009: 2,4 % plus 0,4 % justeringsmån

Gummiindustrin

• 1.10.2007: 3,4 %
  • 1.9.2008: 2,5 % plus 0,4 % justeringsmån
  • 1.5.2009: 2,4 % plus 0,4 % justeringsmån

Båtindustrins avtal gäller cirka 1 000 arbetstagare och gummiindustrins avtal cirka 2 000 arbetstagare.

Förhandlingsresultat har uppnåtts också om arbetsvillkoren för bildäcksbranschen (Kemifacket, cirka 1 000 arbetstagare) och för elsektorn inom den kemiska och gummiindustrin (Elektrikerförbundet, cirka 500 arbetstagare).

Kemifacket och Elektrikerna fortsätter sina förhandlingar

Kemifacket förhandlar som bäst om nya kollektivavtal för sina återstående avtalsbranscher. Kemifackets fullmäktige underströk vid sitt möte i lördags att man bör sträva till att förnya alla förbundets kollektivavtal före semestrarna.

Elektrikerförbundet har redan en tid fört förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för elsektorn inom teknologiindustrin. Denna vecka inleddes dessutom förhandlingar om elmontörernas avtal i husteknikbranschen.

FFC:s finska webbtjänst följer med förhandlingarna om nya kollektivavtal på www.sak.fi/sopimuskierros.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig