Metall uppnådde förhandlingsresultat

Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Förbundsfullmäktige samlas igen den 30 juni

Metallarbetarförbundet och Teknologiindustrin har uppnått förhandlingsresultat om nytt kollektivavtal för teknologiindustrin. Det tvååriga avtalet berör cirka 120 000 av Metalls medlemmar.

Det nya avtalets kostnadseffekt under två års tid är sammanlagt 7,6-8,5 % beroende på hur man tillämpar modellen för lokala avtal. I avtalsperiodens början får arbetstagarna en engångsersättning på 350 euro.

Löneförhöjningen under det första avtalsåret följer en blandlinje och dess kostnadseffekt är sammanlagt 4,1-4,4 procent. För det andra året har man kommit överens om en ren procentlinje och dess kostnadseffekt är 3,5-4,1 procent.

Förhandlingsresultatet medför också förbättringar i bl.a. förtroendemännens rätt till utbildning och information.

Metallarbetarförbundets förbundsfullmäktige avbröt behandlingen av förhandlingsresultatet den 21 juni eftersom fullmäktigemedlemmarna ville ha ordentligt med tid för att fördjupa sig i avtalets innehåll. Förbundsfullmäktige samlas för att behandla förhandlingsresultatet nästa vecka lördag den 30 juni kl. 10.00.

Förhandlingarna och kontakterna mellan förbunden fortsätter för Metallförbundets övriga avtalsbranscher: bilbranschen, plåtbranschen, datakommunikationsbranschen och ädelmetallbranschen.

Två förhandlingsresultat för Elförbundet

Också Elbranschens fackförbund har uppnått förhandlingsresultat om nytt kollektivavtal för elarbetare inom teknologiindustrin. Förhandlingsresultatet är till sin nivå likadant som Metallarbetarförbundets resultat. Förhandlingsresultatet gäller cirka 2900 Elförbundets arbetstagare. Förbundets styrelse samlas den 29 juni till den 1 juli för att behandla resultatet.

Elförbundet uppnådde även förra veckan ett förhandlingsresultat gällande nytt kollektivavtal för elarbetarna i den kemiska och gummiindustrin. Förhandlingsresultatet gäller cirka 500 arbetstagare och det följer samma löneförhöjningslinje som i kemiindustrin. Avtalet löper ut den 31 januari 2010.

Också Kemifacket och PAU har nått resultat

Kemifacket uppnådde i går kväll ett förhandlingsresultat gällande sko- och läderindustrins nya kollektivavtal. Avtalet omfattar cirka 1 500 arbetstagare och är två månader längre än de tidigare avtalen i kemibranschen: avtalet löper ut den 31.3.2010.

Under gårdagen uppnåddes resultat också i förhandlingarna om nytt kollektivavtal för den glaskeramiska industrin. Förhandlingsresultatet torde till sin nivå och struktur vara likadant som de avtal som uppnåddes i kemibranschen för snart två veckor sedan. Avtalet gäller sammanlagt över 3 000 arbetstagare i den glaskeramiska industrin.

Kemifacket har tidigare i juni uppnått förhandlingsresultat för följande branscher (inom parenteserna avtalets omfattning och avslutningsdatum):

• Den kemiska basindustrin (6 000-7 000, 31.1.2010)
  • Plastproduktindustrin och den kemiska produktindustrin (c:a 15 000, 31.1.2010)
  • Olje-, naturgas- och den petrokemiska industrin (c:a 2 600, 31.1.2010)
  • Gummiindustrin (c:a 2 000, 31.1.2010)
  • Bildäcksbranschen (c:a 1 000, 31.1.2010)
  • Glasnings-, byggnadsglasnings- och glasförädlingsbranschen (c:a 400, 31.1.2010)

Post- och logistikbranschens union PAU uppnådde tisdagen den 19 juni ett förhandlingsresultat gällande Silta Oy:s företagsvisa kollektivavtal. Enligt överenskommelsen löper avtalsperioden ut den 30 september 2009.

FFC:s finska webbtjänst följer med förhandlingarna om nya kollektivavtal på www.sak.fi/sopimuskierros.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig