Metall godkände förhandlingsresultat

02.07.2007 11:40 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Metallarbetarförbundets fullmäktige godkände vid sitt möte lördagen den 30 juni ett förhandlingsresultat om nya

Avtalsförhandlingar 2007

arbetsvillkor i teknologiindustrin. Resultatet godkändes med rösterna 33 mot 24.

Det tvååriga avtalet gäller cirka 120 000 av Metalls medlemmar. Enligt förhandlingsresultatet löper det nya avtalet ut den 30 april 2010. Avtalet innehåller emellertid en uppsägningsklausul. Det kan sägas upp per den 30 september 2009 om parterna inte kan enas om höstens löneförhöjningar före utgången av maj 2009.

Kostnadseffekten av det nya avtalet är totalt 7,6-8,5 procent under två år, variationen beror på hur den lokala avtalsmodellen tillämpas. I början av avtalsperioden får arbetstagarna en engångsersättning på 350 euro.

Också malmgruvor och bilbranscherna fick avtal

På samma möte godkände Metalls fullmäktige också ett nytt kollektivavtal för malmgruvorna. Det motsvarar teknologiindustrins avtal.

Metalls fullmäktige godkände vid sitt möte också ett förhandlingsresultat som hade uppnåtts inom bilbranschen. Tekniskt sett förenades nu kollektivavtalen för bil- och maskinreparationsverkstäderna och bil- och maskinhandeln till ett kollektivavtal för bil- och maskinbranschen. Bilbranschens avtal berör cirka 13 000 av Metalls medlemmar.

Avtalsperioden i bilbranschen är den samma som för teknologiindustrin. I början av avtalsperioden får arbetstagarna en engångsersättning på 350 euro. Löneförhöjningarna följer en blandlinje och genomförs fr.o.m. den 1.10. 2007 (minst 4,4 procent) och den 1.10. 2008 (minst 4,1 procent).

Kollektivavtalsförhandlingarna för återstoden av Metallarbetarförbundets avtalsområden fortsätter i höst.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig