Metall drog sig ur TEAM-projektet

04.06.2009 13:02 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Metallarbetarförbundets kongress i Tammerforshuset. Palkkatyöläinen. Foto: Janne Ruotsalainen

Kemifacket söker nya alternativ

Metallarbetarförbundet beslöt igår att dra sig ur Industriarbetarförbundet TEAM. Vid en omröstning på förbundets extra ordinarie kongress fick förslaget att kalla samman ett möte för att upplösa Metallförbundet inte den kvalificerade majoritet av rösterna som krävdes, vilket därmed i praktiken torpederade förbundets fusion med TEAM. Enligt Metalls stadgar och föreningslagen kan ett fusionsbeslut fattas med enkel röstmajoritet, men upplösande av förbundet kräver tre fjärdedels majoritet.

Metalls kongress uttryckte ändå förbundets beredskap att samarbeta med industrins fackförbund och uppmanade förbundsstyrelsen att utreda modeller för att gemensamt effektivera intressebevakningen för landets industriarbetare.

Kemifacket diskuterar preliminärt med tre andra industriförbund

Kemifackets styrelse ställde vid sitt möte i går ett förslag till förbundets fullmäktige om att detta skall konstatera det TEAM-projekt, som har förberetts, som förfallet och förpliktiga förbundsstyrelsen att utreda eventuella andra alternativ. Förbundets ordförande Timo Vallittu säger att förbundet redan har fört preliminära samtal om intensifierat samarbete med Pappersförbundet, Elektrikerförbundet och Medieförbundet.

Kemifackets fullmäktige fattar beslut angående styrelsens förslag i morgon. Fullmäktige sammanträder som bäst i Riihimäki.

Ja till att gå med i Industriarbetarförbundet TEAM sade redan Medieförbundet, Träfacket och Järnvägsmannaförbundet - dessa har inalles 80 000 medlemmar. Elektrikerförbundet var tidigare med i projektet med beslöt i maj att inte gå med i en förbundsfusion.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig