Medarbetaren: Fil på löpande band

Löntagaren provar på olika yrken genom att jobba en dag på en arbetsplats. Nu jobbar Löntagarens reporter som maskinskötare på Arla Ingman i Sibbo.
18.02.2014 09:00
LÖNTAGAREN
Medarbetaren Johannes Waris fyller på smetanaburkar i maskinen. Maskinen spottar ut över 11 000 burkar på två timmar.

De färdiga filburkarna packas i pappförpackningar och förs till ett tempererat rum där filen får ligga i ett dygn. Thea och jag gör bara en snabb avstickare till rummet, men när vi kommer tillbaka är det något som har gått på tok i förpackningsmaskinen. Det verkar som om maskinen inte matar ut nya burkar på bandet utan burkarna hopas vid öppningen och stoppar bandet.

Thea stänger av maskinen och jag klättrar upp på den för att lösgöra burkarna som hamnat i kläm. Snart rullar bandet igen och det är frid på jorden. Här lärde vi oss en värdefull läxa. Det lönar sig inte att lämna sin maskin utan uppsyn. Resten av arbetspasset fortlöper sedan utan några dramatiska händelser.

Johannes Waris

Läs hela texten i papperstidningen (Löntagaren 1/2014).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig