Matti Tukiainen: Organisationsarbetet lockade

22.08.2001 16:56 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Matti Tukiainen

- Det var ett ideologiskt val för mig att börja jobba på FFC, svarar Matti Tukiainen på frågan vad som fick honom att söka jobbet som organisationschef.

En bidragande orsak torde ha varit att Tukiainen är en organisationsmänniska ut i fingerspetsarna. Han har i huvudsak jobbat i organisationer, bl.a. i det socialdemokratiska partiet. Men före jobbet på FFC hann han de facto också arbeta som kommunal tjänsteman i tio år, som chef för Nylands förbund.

- Organisationsarbetet lockade mig på nytt, i FFC kan jag fungera utgående från mina egna värderingar, säger Tukiainen.

Han definierar sitt arbete: att se till att principen att fackföreningsrörelsen verkligen är en medborgarrörelse förverkligas. För att FFC ska kunna fortsätta att vara en trovärdig förhandlingspart behövs ett starkt organisationsmaskineri.

- I det ingår naturligtvis att vid behov använda den organisatoriska styrkan, säger Tukiainen.

Framgångsrik intressebevakning lockar nya medlemmar

De största utmaningarna för FFC i framtiden hör samman med att stärka fackföreningsrörelsens karaktär av medborgarrörelse, anser Tukiainen.

- Generationsskiftet och strukturomvandlingen i arbetslivet mot allt mindre arbetsplatser utgör en stor utmaning för fackföreningsrörelsen. Grunden för vår verksamhet är att organiseringsgraden förblir hög, därför bör det bli så lätt som möjligt att ansluta sig till ett fackförbund, säger han.

Tukiainen tror att arbetstagarna också framöver gärna blir medlemmar i fackförbunden om FFC lyckas lika väl i sin intressebevakning som hittills.

I framtiden spelar medlemsförmånerna en större roll men Tukiainen varnar för att ta till s.k. enkla jippon.

- Det bästa lockbetet för att bli medlem är att känna att man kan påverka via fackförbundet.

Fackföreningsrörelsens traditionell sätta att verka är något som bör ses över. FFC har redan inlett arbetet genom kampanjen Hör hit!. Tukiainen påpekar att organisationsverksamheten i dag, förutom möten, allt mer sker i offentligheten, t.ex. via de lokala massmedierna.

- Därför är sambandet och växelverkan mellan organisationsverksamhet och information viktigt.

Stavgång och soffliggande

De många resorna är ett viktigt inslag i arbetet som organisationschef. Också Matti Tukiainen har fått ägna sig rejält åt resor i landet. Han påpekar att det är skäl att vara hemma också ibland.

- Emilia, fyra år, säger nog till om jag är allt för mycket på resande fot.

Tukiainen bor i Lojo där han har en storfamilj med redan vuxna söner, hustruns barn från ett tidigare äktenskap och så lilla Emilia.

Han säger sig ha som hobby att idka stavgång med hustrun, sköta egnahemshuset och ligga på soffan.

Pirjo Pajunen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig