Många upplever att jobbet känns mindre meningsfullt

Många FFC:are upplever att de inte har möjligheter att påverka sitt jobb och att arbetet har blivit mindre meningsfullt, visar FFC:s barometer över arbetsförhållanden. Ju bättre möjligheter att påverka sitt eget jobb FFC:arna har, desto större är sannolikheten att de stannar kvar i arbetslivet och desto mindre sjukfrånvaro har de. Också produktiviteten stiger om arbetstagarna trivs.
02.11.2012 14:21
LÖNTAGAREN

Man kan se en tudelning av atmosfären på arbetsplatserna. 18 procent av FFC:arna anser att arbetet har blivit mer meningsfullt, medan 30 procent anser att utvecklingen har varit negativ. Hälften anser att arbetet känns lika meningsfullt som tidigare.

– Då man strävar efter att förlänga arbetskarriärerna är det oroväckande att de äldre i högre grad än andra anser att arbetet inte känns meningsfullt, säger FFC:s utvecklingschef Juha Antila.

Bland över 50-åringarna anser hela 37 procent att arbetet känns mindre meningsfullt än tidigare. Också de som har natt- och skiftesjobb anser i högre grad än andra att arbetet känns mindre meningsfullt.

Juha Antila är bekymrad över att bara en tredjedel av FFC:arna anser att de har goda möjligheter att påverka sitt jobb. De som upplever att de kan påverka sitt jobb anser nämligen i högre grad att arbetet känns meningsfullt och att arbetsmängden är rätt dimensionerad. De är också sjuka mer sällan. Genom att ge arbetstagarna möjlighet att påverka kan man alltså förlänga arbetskarriärerna, minska sjukfrånvaron och förbättra produktiviteten.

– Det är alarmerande att FFC:arnas möjligheter att påverka sitt jobb har försämrats de senaste åren. I den nuvarande ekonomiska situationen strävar man efter inbesparningar på kort sikt i stället för att investera långsiktigt i personalen, säger Antila.

Nästan hälften av dem som jobbar på arbetsplatser med färre än tio arbetstagare känner att de har minst hyfsade påverkningsmöjligheter. På företag med mer än 250 anställda är mindre än var fjärde av den åsikten.

Företagen satsar inte på att utveckla kunnandet

Enligt Juha Antila visar forskningen att företagen väljer att sänka kostnaderna i stället för att satsa på kunnandet. Detta trots att alla vet att Finland inte kan ge sig in i ett priskrig med Asien. Enligt barometern upplever endast hälften av arbetstagarna att arbetsgivaren värnar om deras möjligheter att utvecklas, och att arbetstagaren främjar innovativitet.

– Företagen beaktar det kunnande som finns på arbetsplatserna, men ser inte till att utveckla kunnandet. Det här bekräftar vår uppfattning om att man inte åstadkommer en förändring med de nuvarande metoderna. Det behövs något mer, till exempel rätten till tre utbildningsdagar, säger Juha Antila.

Drygt 1200 medlemmar i FFC-förbunden svarade på enkäten våren 2012.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig