Löntagarna till valurnorna i mars

26.11.2002 10:54 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige vädjar till fackföreningsrörelsens medlemskår.

FFC:s fullmäktiges appell 23.11.2002

I riksdagsvalet i mars nästa år avgörs riktningen för vårt lands samhällsutveckling under de kommande fyra åren. Riksdagens sammansättning, regeringsbildningen och regeringens politik, liksom regeringsprogrammet har en stor betydelse för löntagarna. Det handlar om sysselsättning och välfärd. Valresultatet avgör om trepartssamarbetet, som har lett till goda resultat och baserar sig på förtroende, kan fortsätta eller om Finland drivs in i en tid av osäkerhet.

FFC har presenterat sina egna målsättningar för åren 2003-2007. Dokumentet "Finlands modell - resultat genom förtroende och samarbete" erbjuder en god bas för den offentliga debatten före valet, för diskussioner med kandidaterna och på arbetsplatserna. På basen av debatten bland medborgarna bygger FFC sina egna förslag inför regeringsprogrammet. En naturlig del av fackets samhällsinflytande och en föregripande intressebevakning är att delta i valdebatterna och i synnerhet föra fram teman som berör arbetslivet.

Finländarnas röstningsaktivitet har minskat för varje val, vilket är bekymmersamt för det demokratiska beslutsfattandet. FFC:s fullmäktige vädjar till fackföreningsrörelsens medlemskår och till de förtroendevalda på arbetsplatserna om att bidra till att höja röstningsaktiviteten. Löntagarnas röst måste bäras fram i riksdagsvalet. Så väl att det syns på både valresultatet och i regeringsprogrammet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig