Löneförhöjningar i euro år 2002

15.02.2001 10:40 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

I den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen ingår en allmän förhöjning, en förbundspott och en jämställdhetspott under det första året. Löneförhöjningarnas kostnadseffekt är i genomsnitt sammantaget 3,1 procent. Kostnadseffekten varierar mellan 2,6 och 4,5 procent genom att den allmänna förhöjningen och jämställdhetspotten påverkar kostnaderna olika inom olika branscher. Den allmänna förhöjningen är 200 mark, minst 2,1 procent. Jämställdhetspotten varierar beroende på hur stor del kvinnorna och de lågavlönade arbetstagarna utgör av samtliga arbetstagare i branschen. Jämställdhetspottens kostnadseffekt varierar mellan 0,0 och 0,8 procent men är i genomsnitt 0,4 procent. Om hur den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen ska tillämpas och genomföras inom respektive avtalsområde har man kommit överens vid förhandlingarna mellan fackförbunden och arbetsgivarförbunden.

Under det andra året ger den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen en allmän förhöjning och en förbundspott med en total kostnadseffekt på i genomsnitt 2,3 procent, varierande mellan 2,2 och 3,4 procent. Då man kom överens om den allmänna förhöjningen beaktade man det faktum att euro tas i bruk från början av år 2002. Därför är den allmänna förhöjningen exakt 30 euro (179 mark), minst 1,9 procent. (hp)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig