Lizette Risgaard valdes till ordförande för danska LO

Vice ordförande Lizette Risgaard valdes som väntat till ny ordförande för den danska fackliga centralorganisationen LO. Hon blir danska LO:s första kvinnliga ordförande och lovar kämpa mot bland annat lönedumpning.
27.10.2015 13:15
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Facket
Danska LO:s nyvalda ordförande Lizette Risgaard vill kämpa mot bland annat lönedumpning.

– Jag ska vara en närvarande, tillgänglig ordförande. Utmaningarna för fackföreningsrörelsen är större än någonsin, sa Lizette Risgaard i sitt tal inför LO:s kongress i Ålborg.

Hon nämnde lönedumpning som ett av de största hoten i arbetslivet – och det är bland annat i den kampen hon har profilerat sig som vice ordförande i LO.

Framför allt har det handlat om det irländska lågprisflygbolaget Ryanair som har haft baser i Köpenhamn och Billund, men som har vägrat följa danska löner och arbetsvillkor. LO förde frågan till den danska arbetsdomstolen, som i somras gav LO rätt på alla punkter. Facket utlyste stridsåtgärder mot Ryanair och det hela slutade kort därefter med att Ryanair lade ner sina baser i Danmark.

Ett lysande fyrtorn

55-åriga Lizette Risgaard fick 312 röster i ordförandevalet på kongressen mot 87 för den enda motkandidaten Flemming Vinther, som är ordförande för yrkessoldatsförbundet HKKT. Sittande ordförande Harald Børsting går i pension och ställde inte upp för omval.
Risgaard betonade vikten av en stark och enhetlig fackföreningsrörelse.

– LO ska vara ett fyrtorn som får sitt ljus från all förbund, både stora och små, offentliga och privata. Ljuset ska nå ut till hela Danmark, sa hon i sitt tal och påpekade att facket också måste kämpa för de svagaste i samhället som står utanför arbetslivet.

Fackets förmåga att nå enighet ställs på prov under Risgaards ordförandeskap när LO ska intensifiera samarbetet och bereda grundandet av en ny facklig centralorganisation tillsammans med tjänstemannacentralorganisationen FTF.

Började som kontorsassistent

Lizette Risgaard har varit LO:s vice ordförande sedan 2007. Hon är kontorsassistent i grunden och har gjort en lång yrkeskarriär inom facket. Redan som 20-åring började hon jobba som kontorsarbetare inom facket och den resan har nu fullbordats när hon blir ordförande för Danmarks största fackliga centralorganisation med en dryg miljon medlemmar.

Arne Grevsen valdes till LO:s förste vice ordförande. Övriga vice ordförande blev Ejner K. Holst, Nana Højlund och Morten Skov Christiansen.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig