Lika lön för lika arbete - en ständig utmaning

18.04.2001 12:34 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

I Finland når kvinnornas löner fortfarande upp till knappt 80 procent av männens; så har det varit sedan slutet av 1970-talet. Det här beror bl.a. på en kraftig uppdelning av arbetsmarknaden i männens och kvinnornas arbetsmarknad. Under de senaste åren har man t.o.m. varit rädd för att löneskillnaderna ökar som en följd bl.a. av resultatlönerna.

Ett seminarium för inbjudna experter hölls på Hanaholmen i Esbo den 29 mars. Seminariet ingick i den kampanj för lika lön som Europeiska Fackliga Samorganisationen EFS dragit i gång. Beslut om kampanjen togs vid EFS' kongress i Helsingfors 1999.

EFS vill att de europeiska länderna går in för att förverkliga principen om lika lön. EU-länderna binds av artikel 141 (tidigare 119) om lika lön i EU:s grundstadga samt av direktivet om lika lön. EG-domstolen har tagit många beslut i frågor om lika lön. EU har dessutom gjort upp ett verksamhetsregelverk och lyfter också fram arbetet för lika lön i sitt jämställdhetsprogram för åren 2001-05.

Under våren öppnar EFS sina www-sidor om likalön. Adressen är http://www.etuc.org/equalpay/round.html. På sidorna görs en sammanställning per land om kvinno- och manslöner, om orsakerna till löneskillnaderna, om arbetsmarknadsorganisationernas åtgärder och om rättsfall om lika lön.

FFC:s, FTFC:s och AKAVA:s seminarium genomfördes med ekonomiskt stöd från EU.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig