Ledaren: Sommarjobbarna behöver dig

Det är igen den tiden på året då sommarjobbarna anländer till arbetsplatserna för att avlösa alla dem som har slitit hela året. Samtidigt märker man att många unga sommarjobbare vet väldigt lite om hur arbetslivet fungerar och om vilka rättigheter och skyldigheter de har.
10.06.2014 07:30
LÖNTAGAREN

Många är så nöjda över att för första gången ha fått ett jobb att de inte vågar eller förstår att sätta värde på sin egen arbetsinsats. Tröskeln att klaga över till exempel uteblivna tillägg eller för få pauser är hög när man upplever att man ska vara tacksam över att man alls har ett jobb.

Det är uppenbart att det behövs mer arbetslivskunskap i skolorna. Med tanke på hur stor del av tiden vi tillbringar på jobbet och hur mycket våra arbetsförhållanden påverkar vår livskvalitet är det väl få ämnen som är lika viktiga.

FFC:s, STTK:s och Akavas Sommarjobbarinfo kontaktas ungefär 500 gånger per sommar. Där får de unga tips om vilka rättigheter de har och vad de borde göra åt problemen på arbetsplatsen. Det är ändå en väldigt liten del av sommarjobbarna som kontaktar fackets rådgivning. Det allra viktigaste är att de unga upplever att de får stöd i den absoluta omgivningen – föräldrar, äldre syskon och arbetskamrater.

Gå och tala med de unga som kommer till din arbetsplats. Säg att de kan fråga dig om det är något de undrar över – det är lättare att vända sig till en arbetskamrat än till chefen. Se också till att sommarjobbarna har fått tillräcklig introduktion i arbetet, att de vet vad som ska göras och hur det ska göras tryggt.

Och kom ihåg att berätta varför det lönar sig att höra till facket!

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig