Ledaren: Nej till rasism – ja till att bry sig om

Vad gör östeuropéerna eller asiaterna där innanför fabriksportarna i grannskapet? Vem städar på din arbetsplats då alla har gått hem? Människohandelsfallet i Nykarleby visar hur viktigt det är att vi ställer de här frågorna – och tar reda på svaren.
11.06.2013 07:30
LÖNTAGAREN

Facket stämplas ofta som främlingsfientligt. Att vi uppmärksammar problemen betyder inte att vi motsätter oss personerna. Det får inte handla om främlingsfientlighet eller rasism, det ska handla om att vi bryr oss om våra medmänniskor.

I stället för att klaga över att invandrarna tar våra jobb ska vi tala med dem, ta reda på om de vet vad de har för rättigheter och skyldigheter samt förklara om de inte vet. Det kan kanske kännas jobbigt, men det är det som är vår kärnverksamhet. Vi måste bli bättre på det.

I sommar besöker fotbollsspelarföreningen JPY, som är FFC-medlem sedan ett drygt halvår, flyktingförläggningar för att berätta om jämlikhet, rättvisa och antirasism inom sporten. Övriga FFC:are kunde följa deras exempel. Fackavdelningarna kunde träffa asylsökande för att berätta om arbetslivet och fackföreningsrörelsens värderingar.

Asylsökande har rätt att jobba redan efter tre månader i Finland. Bristande språkkunskaper gör det svårt för dem att få jobb, men gör samtidigt att de som ändå lyckas ta sig ut på arbetsmarknaden löper stor risk att bli utnyttjade. Bägge parter vinner på att vi tidigt påpekar för flyktingar och andra invandrare att de är värda mer än svartjobb och jobb där de inte får kollektivavtalsenlig lön.

Fotbollsvärlden har redan en längre tid visat rött kort åt rasismen. Det ska också vi inom fackföreningsrörelsen göra. Människors lika värde är en av fackets grundläggande värderingar. Det finns plats för alla typer av människor i fackföreningsrörelsen, men ingen plats för hat.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig