Ledaren: Medlemmarna formar verksamheten

FFC:s svenska sekretariat firar i år sitt 90-årsjubileum. Samtidigt passar sekretariatet på att se över sin egen uppgift och sin verksamhet. Att sekretariatet behövs råder det inget tvivel om. Många svenskspråkiga FFC:are har fortfarande mycket svårt att få viktig information på sitt modersmål.
10.12.2013 07:30
LÖNTAGAREN

I svenska sekretariatet sitter personer som jobbar med svenska frågor inom sina respektive förbund. Inom sekretariatet koordinerar man svenskspråkiga evenemang och utbyter erfarenheter. Ibland har sekretariatet också tagit en större roll inom fackföreningsrörelsen och samhället och påmint om de svenskspråkigas rätt till information på sitt modersmål. Det skedde till exempel då sekretariatet framgångsrikt drev på en lag om att alla allmänt bindande kollektivavtal ska översättas.

På den arenan kunde sekretariatet ta en ännu större roll, men det är framför allt de svenskspråkiga medlemmarna på fältet som måste göra väsen av sig. FFC-förbunden har officiellt knappt 30 000 medlemmar med svenska som modersmål, men det faktiska antalet lär vara betydligt högre eftersom många svensk- och tvåspråkiga är registrerade som finskspråkiga. Det är ändå den officiella statistiken som används som underlag då FFC och förbunden bestämmer hur mycket resurser den svenska verksamheten får.

Den som vill värna om det svenska ska alltså se till att han eller hon är registrerad som svenskspråkig i det egna förbundets medlemsregister. Men det räcker inte. Oroväckande många svenskspråkiga kurser har inhiberats på grund av för få deltagare de senaste åren. Höstens svenska seminarium lockade ändå ett tjugotal deltagare, vilket förhoppningsvis är ett trendbrott.

De svenskspråkiga medlemmarna har mycket goda möjligheter att påverka kursutbudet och FFC:s övriga svenska verksamhet.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig