Ledaren: Kort för säkerhet och mot svartjobb

År 2010 omkom 51 personer på jobbet i Finland. Siffrorna för 2011 och 2012 är preliminära. Åtminstone 28 gick döden till mötes på jobbet i fjol. Siffran torde stiga då all information kommit in.
12.02.2013 07:30
LÖNTAGAREN

Hur många som har utländsk bakgrund finns ingen statistik på ännu. I Norge fanns flera utländska arbetare – de flesta, eller fem polacker – bland de 41 som enligt LO Aktuellt omkom under fjolåret. I Sverige klev yrkeschaufförerna upp i den föga åtråvärda dödstoppen i fjol. Åtta svenska och två utländska chaufförer finns med bland 44 döda. Dagens Arbete citerar svenska Transportfacket: det finns ett klart samband mellan olyckorna och det ökande antalet tillfälligt anställda yrkesförare som inte vågar ställa krav på arbetsmiljön eller yrkessäkerheten.

Språkproblem, men också en annorlunda arbetskultur kräver att vi i Norden satsar mer på arbetstagare med rötter utomlands. I Finland togs arbetssäkerhetskortet i bruk för tio år sedan. Bland de 800 000 som skaffat kortet finns säkert också utländska arbetare, men fler måste nås. Arbetarskyddscentralen understryker att kortet inte ersätter introduktion på arbetsplatsen.

Från och med mars ska alla som jobbar på byggen i Finland – om bara för en dag – ha ett fotoförsett personkort med synligt skattenummer. Personkortet är ett försök att få bukt med svartjobben. Kanske kan det ha en positiv inverkan också på säkerheten, i och med att det inte längre finns en mängd anonyma arbetstagare på byggena.

Men då måste eventuella kryphål täppas till. I Sverige, där ett motsvarande kort varit i bruk i fem år, avslöjar utländska byggnadsarbetare för tidningen Dagens arbete att systemet är både lättmanipulerat och har stora luckor. Flera personer kan passera spärren på ett och samma kort – en håller upp kortet medan de andra passerar. Företagare behåller korten då arbetare slutar, och delar ut dem till andra. Svartjobbare smugglas också in i bil.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig