Ledaren: Fyra val till i vår

Presidentvalet har just avgjorts. Det erbjöd en ypperlig möjlighet för oss alla att rannsaka vår egen inställning till frågor som åldersrasism, samkönade par, civiltjänstgöring, invandrare och hur vi prioriterar studier kontra arbetslivserfarenhet. Kvinnokandidater var inte längre någon stor fråga. Jämställdheten klarades av redan vid tidigare val, och vi har kunnat konstatera att kvinna kan axla rollen som president absolut lika väl som en man.
14.02.2012 09:00
LÖNTAGAREN

Valen är inte slut ännu. Före höstens kommunalval ska medlemmarna i FFC-förbunden JHL, Metall, Livs och Sjömans-Unionen välja vilka de vill se representera dem vid vårens kongresser. Förbundskvartetten har fler än 440 000 medlemmar, inklusive pensionärer. Antalet kandidater är stort, Metall har 1 300 och JHL 1 100.

Val eller vägval handlar det om också i Löntagarens ungdomsbilaga JobDax. De som valt vad de vill studera och går ut yrkesskolor och yrkeshögskolor i vår har ett liv fullt av vägval framför sig.

Beslutsfattarna väljer pensionsålder för oss. I temat berättar vi om olika lösningar i företagen för att ge arbetstagare förutsättningar att klara av ett arbetsliv som tänjs ut allt högre upp i åren. Det är viktigt.

Men det får inte bli ett val att välja bort de unga på de äldres bekostnad. Att enögt propsa på att vi stannar allt längre kvar i arbetslivet känns inte helt rätt då det samtidigt finns en arbetskraftsreserv på 50 000 "försvunna" unga, framtidens hopp som varken finns i studie- eller arbetslivet.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig