Ledaren: Dags att bryta den onda cirkeln

28.10.2014 07:30
LÖNTAGAREN

Facket håller på att vakna upp och inse hur viktigt det är att effektivera medlemsvärvningen. Det är på tiden. Allmänna arbetslöshetskassan YTK, som konkurrerar med de fackliga arbetslöshetskassorna, har redan en längre tid varit bättre på att locka medlemmar.

Fackets självklara konkurrensfördel är intressebevakningen och rättshjälpen, men som Iris Pitkäaho konstaterar i artikeln på sidorna 34–35 kan fackets arbetslöshetskassor också konkurrera med YTK rent kostnadsmässigt. Till exempel är JHL:s a-kassa billigare än YTK för alla som tjänar under 3000 euro i året. Dessutom kommer YTK med största sannolikhet att höja sin avgift med nästan 20 procent vid årsskiftet, från 99 till 118 euro.

Samtidigt som det är viktigt att få fler att gå med i facket, måste fackförbunden få dem som redan är medlemmar att aktivera sig. För att intressebevakningen och medlemsrekryteringen ska fungera behövs engagerade och kunniga förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige på alla arbetsplatser, samt livskraftiga fackavdelningar.

FFC:s medlemsförbund hade vid årsskiftet sammanlagt 1 027 080 medlemmar. Förbunden uppskattar att knappt 30 000 av dem har svenska som modersmål. Man bedömer att drygt 1000 personer, tre procent av de svenskspråkiga medlemmarna, är aktiva i facket till exempel genom förtroendeuppdrag.

FFC:s svenska ombudsman Katja Kaivonen påpekar på sidan 36 att det svårare för svenskspråkiga medlemmar att aktivera sig om förbunden inte har verksamhet på svenska. Men för att förbunden ska förstå att de måste ha verksamhet på båda inhemska språken borde de svenskspråkiga medlemmarna engagera sig och begära betjäning på sitt modersmål. Det här behöver inte vara en ond cirkel, det ska gå att vända det till en god cirkel.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig