Ledande expert på det finländska arbetslivet

Det är mer som förenar arbetstagare, tjänstemän och akademiker än som skiljer dem åt. Därför vill fackförbunden skapa en större centralorganisation som ska bli ett kompetenscentrum som stöder förbunden och är en ledande expert på det finländska arbetslivet.
16.02.2016 07:00
LÖNTAGAREN
Den nya centralorganisationen ska samla arbetstagare från många branscher.

Man lyssnar mer på en centralorganisation med nästan 1,7 miljoner medlemmar än på en mindre. Ännu svårare är det för de enskilda förbunden att göra sig hörda.

Genom att förena krafterna kan man dessutom få bort överlappande arbete, vilket ökar effektiviteten och gör att fackförbunden sparar pengar.

Idén till projektet har kommit från förbunden, och det är förbundens ordförande och experter som har stått för planeringen. Under hösten fick också lokala fackföreningsaktiva göra sin röst hörd på tillställningar i olika delar av landet. Den nya centralorganisationens projektchef Juha Heikkala berättar att mycket respons samlades in på regionturnén, och han har beskrivit stämningen på mötena som god.

Under turnén kom det fram att medlemmarna på fältet anser att det är viktigt att den nya centralorganisationen också har regional verksamhet. Ändå har betydelsen av regional verksamhet nästan inte alls lyfts fram i arbetsgruppernas rapporter om projektet. Nu funderar man ännu på hurdan regional verksamhet som behövs i den nya centralorganisationen.

En stark opinionsbildare

De förbund som deltar i projektet har stora förväntningar på den nya centralorganisationen – den måste klara av att utmana såväl arbetsgivarnas klokskaper som politikernas alternativlösa enda sanning. Förbunden väntar sig att den nya centralorganisationen är aktiv i samhällsdebatten och kommer med nya infallsvinklar.

Om Finlands Näringsliv EK inte i framtiden kommer att gå med på breda arbetsmarknadsuppgörelser, så kommer lobbningen att spela en allt viktigare roll. Den nya centralorganisationen måste kunna påverka de politiska beslutsfattarna inom alla partier i arbetslivsfrågor.

De olika fackförbunden har olika slags behov – men förbunden inom industrin, servicebranscherna, offentliga sektorn och transportbranschen har också gemensamma frågor som de bättre kan driva tillsammans.

I en större centralorganisation kan olika förbund hitta partners för sina egna intressebevakningsbehov. Hittills har fackförbunden varit rätt dåliga på att utnyttja centralorganisationernas tjänster, bedömer Mikko Heinikoski som för sin pro gradu-avhandling har intervjuat förbundsordförandena som deltar i projektet.

Mikko Heinikoski är intressebevakningschef på det STTK-anslutna förbundet Byggnadsingenjörer och -arkitekter i Finland RIA. Han påpekar att ett litet förbund är mer inflytelserikt i förhållande till sitt röstetal om förbundet är aktivt i centralorganisationen och dess olika nätverk.

Med i förändringen

Arbetslivet förändras snabbt och därför förväntar sig förbunden att den nya centralorganisationen är smidig och öppen och har en förmåga att förnya sig.

Facket har spelat en central roll i att försvara och förbättra villkoren för fast anställda. Nu måste facket bli bättre på att försvara dem som har olika typer av snuttjobb, sysselsätter sig själva eller är tvångsföretagare. Nya trender i arbetslivet – robotiseringen, digitaliseringen och delningsekonomin – tvingar facket att bredda sin intressebevakning.

Men om förbunden förväntar sig att den nya centralorganisationen förnyar sina sätt att arbeta, så måste förbunden samtidigt vara beredda på att förnya sin egen verksamhet.

Under projektets gång har man betonat att den nya centralorganisationen inte fråntar förbunden deras självständighet. Förbunden kommer också i framtiden att själva förhandla fram sina avtal.

Förbunden har stora förväntningar på intressebevakningen i EU, som har blivit allt viktigare och som har gett både förbunden och centralorganisationerna mer arbete. FFC, STTK och Akava har ett gemensamt kontor i Bryssel sedan många år tillbaka. Också den nya centralorganisationen ska hålla sig à jour med hur den europeiska ekonomiska politiken utvecklas och hur EU-beslut påverkar arbetslivet.

Fokus på medlemsrekrytering

En samlad fackföreningsrörelse är attraktivare och gör det lättare att gå med. Den nya centralorganisationen måste därför arbeta för att öka den fackliga organiseringsgraden.

Projektets ordförande, Jarkko Eloranta från fackförbundet JHL, har sagt att den nya centralorganisationen ska kunna samla skarorna och förbättra bilden av fackföreningsrörelsen.

− Vi kan skapa resurser som vi för närvarande inte har. Vi arbetar också för traditionell solidaritet och försvarar de svagare. Det här är frågor som finns inskrivna i fackets dna, sade Jarkko Eloranta i en intervju för JHL:s tidning Motiv/Aktiv.

Många praktiska frågor avgörs först efter att den nya centralorganisationen har bildats. Olika typer av förbund söker en gemensam röst. Det här är ibland svårt – man måste klara av att se de gemensamma målen och vilja arbeta för löntagarnas gemensamma bästa.

Aino Pietarinen (översättning: Viola Eksten)

Källor:

• Projektets PM, protokoll och rapporter på uusikeskusjärjestö.fi
  • Mikko Heinikoskis pro gradu-avhandling Juna, josta ei voi jäädä pois (Lapplands universitet 2016)
  • JHL:s tidning Motiv/aktiv, Uusi keskusjärjestö – Tavoitteena työelämän osaamiskeskus, 15.12.2015

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig