Lauri Lyly: Nu testas Nokias samhällsansvar

– De personalnedskärningar som Nokia meddelat om i dag är en chock för hela Finland. Nu testas Nokias samhällsansvar i Finland. Företaget måste föra verkliga samarbetsförhandlingar med personalen och erbjuda kännbar hjälp till dem som sägs upp, kräver FFC:s ordförande Lauri Lyly.
14.06.2012 14:33 karhu admin
Lauri Lyly

FFC förutsätter att mobiltelefontillverkaren Nokia erbjuder alla som sägs upp omskolning och ekonomiskt stöd. Vid samarbetsförhandlingarna måste man tillsammans söka lösningar för att personalnedskärningarna inte ska bli så stora.

– Nokia har fått mycket av det finländska samhället. Företaget kan inte lämna endast rykande ruiner efter sig, utan det måste ta hand om personalen också under svåra tider, säger Lauri Lyly.

De fortsatta åtgärderna måste planeras tillsammans med arbets- och näringsmyndigheterna. De orter som drabbas av uppsägningarna måste erbjudas tillräckliga resurser för att klara av strukturomvandlingen.

Det är nödvändigt att staten och regionförvaltningen deltar för att stödåtgärderna ska bli effektiva.

ICT-arbetsgruppen spelar nu en nyckelroll

De radikala åtgärder som Nokia nu meddelat om sätter allt större förväntningar på ICT-arbetsgruppen som precis inlett sitt arbete. Den här sakkunnigarbetsgruppen på hög nivå har till uppgift att bereda en strategi för att lindra följderna av plötsliga strukturomvandlingar, förnya informations- och kommunikationsteknikbranschen och främja konkurrenskraften.

– Nokias nuvarande situation är en kris för hela landet. Men om krisen hanteras på rätt sätt kan man skapa en grund för framtida framgång. Genom en effektiv tillväxtpolitik och rätt inriktad personalutbildning kan man skapa grogrund för en ny växande företagsverksamhet, säger ordförande Lauri Lyly.

Metallförbundet fördömer Nokias agerande

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig