Lauri Lyly: Läget är fortfarande svårt

FFC kommer att ta ställning till möjligheterna att återuppta förhandlingarna om en uppgörelse på arbetsmarknaden, säger ordförande Lauri Lyly. Finlands Näringsliv EK meddelade idag att organisationen är villig att utreda möjligheterna att ersätta regeringens tvångslagar med ett avtal mellan arbetsmarknadsparterna.
19.01.2016 16:47
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Avtal
Förutsättningarna för att nå ett avtal är inte bättre nu än i december, säger Lauri Lyly.

FFC:s arbetsutskott sammanträder på torsdag för att ta ställning till den förändrade situationen på arbetsmarknaden. Enligt ordförande Lauri Lyly har inte situationen blivit lättare jämfört med i december och FFC:s förslag till arbetsmarknadsuppgörelse från i höstas är inte automatiskt i kraft längre.

– Det centrala för oss är att tvångslagarna kan ersättas med en annan uppgörelse. I samband med den här uppgörelsen borde man också avtala om en modell för att utveckla det lokala avtalandet.

FFC vill att man ska utveckla de lokala avtalen utgående från kollektivavtalen och genom jämlika förhandlingar på arbetsplatserna.

Finlands Näringsliv EK avbröt förhandlingarna om en arbetsmarknadsuppgörelse i början av december efter att Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT hade meddelat att förbundet inte längre deltar i förhandlingarna om ett eventuellt avtal.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig