Lauri Lyly: Förhandlingarna om utbildningsrättigheten måste fortsätta omedelbart

FFC:s ordförande Lauri Lyly anser det vara synnerligen beklagligt att Finlands Näringsliv EK:s styrelse inte i detta skede kunde godkänna den gemensamt framförhandlade lösningen om kompetensutvecklingen i arbetslivet.
06.09.2012 21:43 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Lauri Lyly

– Regeringens ställningstagande om kompetensutvecklingen och rätten till tre dagars utbildning är en central del av ramavtalet, som arbetsmarknadens alla centralorganisationer tillsammans godkände i november i fjol. FFC förutsätter därför att förhandlingarna fortsätter omedelbart och att lagen om kompetensutveckling i arbetslivet kan träda i kraft i början av 2013 såsom överenskommet, säger Lauri Lyly.

Lyly menar att man bör satsa på utvecklingen av arbetstagarnas yrkeskompetens nu för att Finland ska kunna bibehålla sin goda konkurrenskraft med hjälp av en kunnig arbetskraft.

– Den lösning som EK i detta skede förkastade är ett paket där företagen uppmuntras, bland annat med skatteåtgärder, att ordna kompetenshöjande utbildning för personalen, säger Lauri Lyly.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig