Lauri Lyly ber nedskärningsivrarna ha is i magen

FFC:s ordförande Lauri Lyly betonar att fackföreningsrörelsen har förmåga att förbättra ekonomin och sysselsättningsläget i Finland.
21.05.2015 11:38
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Ordförande Lauri Lyly talade inför FFC:s fullmäktige.

– Löntagarna kan ändå inte tvingas bära hela bördan, utan den måste fördelas mer rättvist. Dessutom måste man ta med åtgärder som stärker löntagarnas skydd, poängterade Lauri Lyly på FFC:s fullmäktigemöte på torsdagen.

Han bedömer att den fråga som utkristalliseras är om vi under de närmaste åren går med på en löneutveckling som är långsammare än i de länder som vi närmast konkurrerar med, eller om vi skär ner förmånerna.

– De största ivrarna vill erbjuda båda medicinerna på samma gång – ytterst måttliga förhöjningar och nedskärningar i arbetsvillkoren.

Lauri Lyly betonar att arbetsmarknadsparterna först måste enas om optionsåret 2016 i sysselsättnings- och tillväxtavtalet.

– Längre än så lönar det sig inte att skissa upp avtal, för viljan är inte tillräckligt stark på båda sidorna av förhandlingsbordet. Dessutom löper sysselsättnings- och tillväxtavtalet ut först om ett och ett halvt år.

FFC:s ordförande påpekar att man i såväl regeringsförhandlingarna som i diskussionerna kring ett samhällsfördrag har lyft fram flera nedskärningar och försämringar som berör löntagarna.

– När man bedömer priskonkurrenskraften eller enhetskostnaderna är lönerna en av faktorerna. Vår förmåga att konkurrera på den världsomspännande marknaden påverkas i betydande grad av kunskapsnivån, kvaliteten på produkterna och tjänsterna, investeringsmängden och infrastrukturen, liksom också av råvarupriset och företagsledningen. De här konkurrensfaktorerna måste tas upp till diskussion i kommande uppgörelser.

Hälsningarna till regeringsförhandlarna är tydliga.

– Frågorna som gäller arbetslivet och det inkomstrelaterade socialskyddet måste beredas på trepartsbasis. Avtalens allmänt bindande verkan måste bevaras. Det handlar om viktiga principer för arbetstagarna, som ska gälla under alla omständigheter, betonar Lauri Lyly.

Pensionspaketet måste hållas intakt

Lauri Lyly påminner om att pensionsuppgörelsen är en helhet som man inte kan lösgöra enskilda delar från. Tilläggsdagarna som är avsedda att ge äldre arbetstagare trygghet, det vill säga den så kallade pensionsslussen, måste bevaras som en del av uppgörelsen, betonar Lyly.

– Pensionsslussen finansieras genom försäkringsavgifter av löntagarna och arbetsgivarna, inte av staten.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig