Lauri Ihalainen på Etiskt forum: Gemensamma spelregler stöder företagen

22.08.2001 16:59 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

- Allt fler konsumenter, medborgare och löntagare utgår ifrån att företagen tar samhälls- och miljöansvar för sin verksamhet. Ett företag som t.ex. bryter mot sina skyldigheter beträffande miljön riskerar obönhörligt sitt rykte i kundernas och den stora allmänhetens ögon, sade ordförande Lauri Ihalainen i sitt tal vid Etiskt forum i Helsingfors.

Ihalainen påminde om att den internationella fackföreningsörelsen i olika sammanhang lyft fram de etiska spelregler som hör ihop med handel, investeringar och produktionsverksamheten. Det är i synnerhet fackföreningsrörelsen som lyft fram normerna för arbetslivet som en motvikt till fri världshandel och fria investeringar.

Företagen, fackföreningsrörelsen och statsmaken har godkänt Internationella arbetsorganisationen ILO:s avtal om den grundläggande arbetsrätten. I avtalen konstateras att arbetstagarna har rätt att organisera sig och avtala kollektivt, att tvångsarbete är förbjudet, att användningen av barnarbetskraft bör begränsas samt att man tar avstånd från all slags diskriminering i arbetslivet. Sommaren 2000 kom parterna också överens om nya och strängare OECD-direktiv för multinationella företag. Samma principer erkänns här.

Ihalainen tackade företagen för att många av dem frivilligt infört egna verksamhetsdirektiv för de grundläggande rättigheterna i arbetslivet. - Praxis ligger dock ofta långt från avtal eller proklamerade principer.

Facket tar iniativ

Ihalainen konstaterade att fackföreningsrörelsen inlett en betydelsefull dialog med Internationella valutafonden IMF och Världsbanken. Det här har bl.a. medverkat till att ifrågavarande institutioner blivit mycket öppnare och ger möjlighet till större insyn.

- Konkret har vi åstadkommit det att Världsbanken i sina direktiv för ackordavtal betonat att av de grundläggande arbetsrättigheterna är ett villkor för att ingå ackordavtal.

Fackföreningsrörelsens traditionella påverkningskanal i frågor som gäller de grundläggande rättigheterna i arbetslivet är att direkt avtala med företagen. Dylika avtal har ingåtts speciellt mellan internationella yrkessekretariat och multinationella företag som verkar inom samma sektorer.

- Många principer som vi anser viktiga har skrivits in i de etiska direktiv som finländska företag och de finländska näringslivsorganisationerna gjort upp. T.ex. i handboken som TT gav ut för ett halvt år sedan har man på ett ypperligt sätt skrivit in de centrala ansvarsfrågor, som det finländska näringslivet bör beakta i sin globala verksamhet.

Dialogen utgångspunkt

Ihalainen anser att det var dialogen och samarbetet mellan fackföreningsrörelsen, kyrkans och flera medborgarorganisationer som ledde fram till det gemensamma initiativet att grunda ett etiskt råd sommaren 2000.

- Med sin verksamhet har den finländska fackföreningsrörelsen här hemma visat det ansvar man känner för viktiga samhällsfrågor, den ekonomiska tillväxten, sysselsättningen samt för att trygga den samhälleliga och sociala välfärden. Målen har vi nått genom gott samarbete och överenskommelser. Då den ekonomiska internationaliseringen och globaliseringen blir allt snabbare bör det internationella samarbetet ökas. Jag tror att det är där vi också under kommande år finner den styrka som gör att finländska företag klarar sig i den hårdnande internationella konkurrensen utan att trampa på arbets- och mänskliga rättigheter och även slå vakt om naturen och respektera miljön, sade Ihalainen.

Pirjo Pajunen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig